tisdag 18 mars 2014

den 18 mars 2014


kom
kliv upp i min krona

kan du ej klättra
föll du djupt
snubblade du

omfattade de dina ej dina händer
gav de dig icke mod

se

trädet sträcker en gren
en hand

kom sätt dig häri
döm dig ej så hårt

klättra kan göras på så många sätt
närmare bestämt efter varje klättrares behov

klättra
klättring

klätt sig har hon
i gryningsskrud
trädet lyfte varligt handen
därmed kom den resande
medföljande att se allt vilket öppnades in för
i stigande panoramavyer
stegrande toner
icke stegrande hästar
stegrande vindar

stegrande toner är
låt oss säga tonsteg
in i dur ur moll

nåväl
nu är resan klar
kom stig ur min hand
sätt dig tillrätta här i redet vi byggt till dig

den stannande satte sig i redet till rätta
till rätta är ju
ungefär
redo

lyssna
lyssna

så säger trädet

hör du detta rytande
det gör du
ty du ryggar och jag ryggar
så säger trädet
detta rytande är ju ett slags stegrande ton

lyssna
lyssna
hur allt liksom förstärks i min krona

där väggarna ej är täta skott

lyssna
andas
in

rötternas
djupa mening

de sköljer rytandets stämma
i flodens klarhet

*

säg mig
hur skriver jag glädje
näri hela mitt väsen gråter
näri hela mitt hjärta är fyllt med smärta
smärta vilken sprider sig
likt
inkasolens strålar
dessa strålar
är kanske ormar

så ser jag henne lyfta armarna
hon med den solmålade huden
med fåror
fält
i varje hudrörelse
med håret utspritt
i moln av alla de former
strukturer
med händer
fyllda av ådringar

allt det vilket bär hennes inre framträder
skelett mineraler senor stjälkar
ådror havets lopp bäckar åar floder
muskler kuddar vilka bär

fötterna är nakna
borde vara smutsiga
lätta dammoln skrudar dem
annars är dessa fötter rena

ögonen är bruna nästintill svarta
eller midnattsblå
eller skogarnas djupa grönska

klädnaden hon bär
är vävd av
ur markernas alla
trådar
fibrer
rörelser

hon lyfter händerna visar mig
bergens fötter
där runt stenar växer
hon viskar
manar

ormar ringlar fram
hon manar
viskar
lugn

jag ser ormarna
sträcka ut sig i långa vävtrådar
med ögonen väver hon mönster


så vackra
utan att böja sig
ser jag henne ödmjukt
buga inför ormarna
ser jag henne mjukt lägga handen
där över bröstet

hon samtalar med ormarna
de ömsar skinn

skinnen
landar i jord

ur skinnen växer knoppar

hon vänder sitt ansikte till mig

hon viskar
manar

jag ser ormarna
bäckarna
floderna
rinna in
under stenarna
in i stenarnas händer

hon öppnar min klädnad
sträcker händerna in genom
bläddrar i de lagda bladen
minnesbladen
hon böjer sig
allt djupare in

när
syntes dessa blad
andas

så djupt
in
grävda
märglade
utmärglade
inmärglade
varsamt lyfter hon pressarna

det flyger kristallblad i luften
rena klara
toner

hon breder ut mig i stäppens blå salvia
vi läser detta mandala
hon undervisar mig i
bladens tillkomst

morgonen kom med skira moln
vilka tätades samman
luften andades kyla

sakta syntes solen
lyfta molnen
hon viskar
manar

ser du hur molnen tätas
pressas samman
just i den stund
solen lyfter
flikarna

ljuset silas varsamt
bredes ut
sjunker in

träden möter
salvian susar

hon rör vid mina ögon

i fjärran ser jag hennes visdom vandra
det  vakar en eld vid min vila
utan att böja mig
bugar jag ödmjukt
sänder henne
lättnaden

andas min blå salviaandning
ser jag dig igen visdomsbärare

vinden viskar
jag nalkas
näri du viskar

jag hör dig

det är då jag ser pärlugglan lyfta

träden
träden bär i händer
ädelstenar

pärlor
stigna ur havet

ännu bär pärlorna
skrudar höljen av bärnstensfärgade skal

bär pärlorna
glimmande vakande tigerögon


de gryende
vildblomstren följer
träden

här och var
var och här
synes
smaragdhättor

rufsiga kalufser

tulpaner
narcisser
speglas i dagarnas solhänder

sträcker sig på tå

träden
alla vet att dessa pärlor följer ljuset

så kommer natten
vindarna ler
ler

ty vindarna bär tystdun i händer
skålar med drömtystnad

folken vaknar i gryningen
marken är gnistrande vit

moder måne ler i skimrande skönhet
jag vattnar jordarna
hudarna med renhet
hör toner stiga in i edra själar

räds ej
skria ej

stilla er

och dagen vandrar
med sjalar lindade runt axlar
skuldror
är lätt böjda

fåglarna burrar upp skrudar

sidenflarn smälter in i djup
fyller tjärnen underifrån

han
sänder strålar
värmer taken
ur rännor forsar
smältvatten

örtagården ler
tack
tack
fader sol

blomstren
begynnandeörter
ler i mjuka toner

skott
varför kallas vi skott

skjuter
gör vi det

ack ja de säger så
vi vet
vi vet

vi lyfter på täckets flikar

kom så åker vi kana
i vattengaloppen

paddlar med fingerblad
doppar tårna i ängen

och asken
i backen
med det långa skägget
ler
ler

ysterbarnen gnistrar

dagen vandrar till stranden
skymningsstranden
de samtalar i godan ro
medan himlarnas penslar målar pärlamor

ekorren skuttar med kvick iakttagelse
det heter pärlemor

jag ler
kanske så
vad är ord
vad är innnebörd

ekorren skuttar ännu en språkgren

sant
sant
pärlor är det ju
och gåvan är kärlek

det ser jag ju
på tulpaner narcisser

de sticker upp bladen likt
spjut
kanske
pilar

har du sett pilarna vid bäckens alle

Inga kommentarer: