fredag 11 juli 2014

den 11 juli 2014


Hur läser du en stämmas
En rösts sannhet

Bär rösten skorr
Är rösten hes
Är rösten ren

Hur kan du veta
Läsa stämman

Slår den
River den
Smeker den

Vem av dessa stämmor är ren
Är godhet

Det finns bilder
Berättelser om
Hur godheten slagit folk med hagel med stormar
Tempel vilka mer eller mindre slagits ned på grund av den handel vilken iscensattes i dessa

Vad visar bilderna

Är det att slag
Det vill säga misshandel samt våld är tillåten

Jag upplever att dessa bilder är bilder av det våld vi gör mot oss själva

Dessa visdomsbärare visar oss ett skeende
Haglen stormarna
Vad annat är det vi befinner oss i
Vad är det vi gör mit oss själva
Samt därmed mot allt

Bladen skälver
Alla blad skälver i ett träd
I ängen
Det är ej ett enstaka blad
Överallt i allt är detta så uppenbart
Att jag kan undra varför detta ej inses

Jag är inte bättre
Jag lever i tvivel jag slår mig
Och så vidare

Jag är medveten om detta och arbetar med detta
En stund i livet kanske stillheten infinner sig
När jag inser att detta skälvande är en del av tillvaron

Säg kan ett barn vara vetgirigt
Eller är det vetgiriga egentligen en sundnyfikenhet
Säg kan ett barn vara undersökande
Uppfinnande
Eller är detta under
Sökande
Finnande en sundnyfikenhet

Jag kan här stanna vid detta med uppfinnande samt undersökande

Hur många har inte sett ett barn dissekera en fluga
Det sker
Det händer
Minns att barnet inte gör detta med avsikt att göra illa
Det är verkligen ur aspekten av att se den värld barnet nu befinner sig i
Barn kan slå träd
De kan göra det ena med det andra
Dels kan de ha upptagit de vuxnas beteenden vilka inte alltid är synbara i händerna
I handgemäng
Eller så har barnet inte en enda avsikt att skada trädet
Barn gör inte för att skada eller göra illa

Att skada eller göra illa anser jag vara ett inlärt beteende
En slags illustrerad grund till överlevnad.
Det är ju faktiskt ofta det vi lärs från barnsben.
Tag din plats i livet.
Nåja samtidigt så hålls barnet på plats av omgivningen
Detta för att ha kontrioll över barnet eller för att barnet inte skall ställa till en massa saker.
Jag kan se att om den vuxne är närvarande ställer inte barnet till oreda

Detta inmatande
Denna programmering av att ta plats innehåller alltså även det motsatta budskapet
Med andra ord matas barnet med dubbla budskap
Vilket inte är en ovanlig företeelse i bemötande av barn
Detta är endast ett exempel.

Så har vi detta med uppfinning
Uppfinnande
Hur många gånger får barn höra
Vad har du nu hittat på
Din uppfinningsrikedom är för mycket
Den stiger över alla gränser
Varför ljuger du
Ja, varför hittar barnet på
Vad har barnet mött som gör att barnet upplever ett behov av att uppfinna

Barn är uppfinnare
De kan verkligen konstruera
Att barn använder det till skydd
För det finns det en orsak

Barn kan uppfinna bilar båtar
Kvaranar snurror
Lekar

Allt detta är övande inför vuxenskornas påtagande

Barn är upptäckare
Upptäcktsresande

Barn är forskare
Utforskare
Och minsann arkeologer
Barn gräver inom citationstecken i de vuxna vilka är runt
Specifikt föräldrarna. Barnen viskar är du den du utgav dig för att vara.

Se alla dessa yrken så vet du den skönhet barnet lever i och varför barnen gör allt detta
De övar med högsta allvar eller på högsta allvar liv

Sundnyfikenhet är ett vackert innebördsord

kanske är allt detta det jag var ler fjärilen i det fjärilen landar i den vita rosens hand

en fågel kvittrar lätt och ledigt i det fågeln hänger mer eller mindre upp och ned i grannrosens stjälk

jag
förundras
hur kan rosen bära en fågel
med ens minns jag en fågel i min hand
med ens minns jag den gången jag lösgjorde en fågel vilken fastnat i ett nät
hur lätt fågeln är
viktlös
fågelns skrämda pickande hjärta kan jag uppleva än
upplevelsen finns i mina händer
en stund lever jag med att fågeln har en tyngd en kroppstyngd
samtidigt är fågeln viktlös
så är det med flygandet
vingbärare

rosen ler doftande
fågeln kvittrar lätt och ledigt
fjärilen lapar sol

visst kan barn vara vetgiriga
detta vetgiriga är det vackra nyfikna

så älskar jag dig
du vackra hand
i vilken jag är

upphör ej
upphör aldrig med
nyfikenheten

detta vetgiriga

barn är nyfikna

hjärtat viskar pärlstigen

och detta giriga är det vackra giriga

detta är att omfamna alltet
i

förundrandes
beundrandes


kärlek

Inga kommentarer: