Hur läser du en
stämmas
En rösts sannhet
Bär rösten skorr
Är rösten hes
Är rösten ren
Hur kan du veta
Läsa stämman
Slår den
River den
Smeker den
Vem av dessa
stämmor är ren
Är godhet
Det finns bilder
Berättelser om
Hur godheten
slagit folk med hagel med stormar
Tempel vilka mer
eller mindre slagits ned på grund av den handel vilken iscensattes i dessa
Vad visar
bilderna
Är det att slag
Det vill säga
misshandel samt våld är tillåten
Jag upplever att
dessa bilder är bilder av det våld vi gör mot oss själva
Dessa visdomsbärare
visar oss ett skeende
Haglen stormarna
Vad annat är det
vi befinner oss i
Vad är det vi
gör mit oss själva
Samt därmed mot
allt
Bladen skälver
Alla blad
skälver i ett träd
I ängen
Det är ej ett
enstaka blad
Överallt i allt
är detta så uppenbart
Att jag kan
undra varför detta ej inses
Jag är inte
bättre
Jag lever i
tvivel jag slår mig
Och så vidare
Jag är medveten
om detta och arbetar med detta
En stund i livet
kanske stillheten infinner sig
När jag inser
att detta skälvande är en del av tillvaron
Säg kan ett barn
vara vetgirigt
Eller är det
vetgiriga egentligen en sundnyfikenhet
Säg kan ett barn
vara undersökande
Uppfinnande
Eller är detta
under
Sökande
Finnande en
sundnyfikenhet
Jag kan här
stanna vid detta med uppfinnande samt undersökande
Hur många har
inte sett ett barn dissekera en fluga
Det sker
Det händer
Minns att barnet
inte gör detta med avsikt att göra illa
Det är verkligen
ur aspekten av att se den värld barnet nu befinner sig i
Barn kan slå
träd
De kan göra det
ena med det andra
Dels kan de ha
upptagit de vuxnas beteenden vilka inte alltid är synbara i händerna
I handgemäng
Eller så har
barnet inte en enda avsikt att skada trädet
Barn gör inte
för att skada eller göra illa
Att skada eller
göra illa anser jag vara ett inlärt beteende
En slags
illustrerad grund till överlevnad.
Det är ju
faktiskt ofta det vi lärs från barnsben.
Tag din plats i
livet.
Nåja samtidigt
så hålls barnet på plats av omgivningen
Detta för att ha
kontrioll över barnet eller för att barnet inte skall ställa till en massa
saker.
Jag kan se att
om den vuxne är närvarande ställer inte barnet till oreda
Detta inmatande
Denna programmering
av att ta plats innehåller alltså även det motsatta budskapet
Med andra ord
matas barnet med dubbla budskap
Vilket inte är
en ovanlig företeelse i bemötande av barn
Detta är endast
ett exempel.
Så har vi detta
med uppfinning
Uppfinnande
Hur många gånger
får barn höra
Vad har du nu
hittat på
Din uppfinningsrikedom
är för mycket
Den stiger över
alla gränser
Varför ljuger du
Ja, varför
hittar barnet på
Vad har barnet
mött som gör att barnet upplever ett behov av att uppfinna
Barn är
uppfinnare
De kan verkligen
konstruera
Att barn
använder det till skydd
För det finns
det en orsak
Barn kan
uppfinna bilar båtar
Kvaranar snurror
Lekar
Allt detta är
övande inför vuxenskornas påtagande
Barn är upptäckare
Upptäcktsresande
Barn är forskare
Utforskare
Och minsann
arkeologer
Barn gräver inom
citationstecken i de vuxna vilka är runt
Specifikt föräldrarna.
Barnen viskar är du den du utgav dig för att vara.
Se alla dessa
yrken så vet du den skönhet barnet lever i och varför barnen gör allt detta
De övar med
högsta allvar eller på högsta allvar liv
Sundnyfikenhet är
ett vackert innebördsord
kanske är allt
detta det jag var ler fjärilen i det fjärilen landar i den vita rosens hand
en fågel kvittrar
lätt och ledigt i det fågeln hänger mer eller mindre upp och ned i grannrosens
stjälk
jag
förundras
hur kan rosen
bära en fågel
med ens minns
jag en fågel i min hand
med ens minns
jag den gången jag lösgjorde en fågel vilken fastnat i ett nät
hur lätt fågeln
är
viktlös
fågelns skrämda
pickande hjärta kan jag uppleva än
upplevelsen
finns i mina händer
en stund lever
jag med att fågeln har en tyngd en kroppstyngd
samtidigt är
fågeln viktlös
så är det med
flygandet
vingbärare
rosen ler doftande
fågeln kvittrar
lätt och ledigt
fjärilen lapar
sol
visst kan barn
vara vetgiriga
detta vetgiriga
är det vackra nyfikna
så älskar jag
dig
du vackra hand
i vilken jag är
upphör ej
upphör aldrig
med
nyfikenheten
detta vetgiriga
barn är nyfikna
hjärtat viskar
pärlstigen
och detta giriga
är det vackra giriga
detta är att
omfamna alltet
i
förundrandes
beundrandes
kärlek
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar