lördag 19 juli 2014

den 19 juli 2014

Ingress
Nu har jag rört i morteln
I femhundra dagar
Dessa utan gryning

Dimman allt tätare sjönk in
I det bergsbågar
Skälvde

Nu har jag rört i morteln
I femhundra dagar
Dessa utan gryning


Nätterna är många
Många

Fler
Fyllda med skymnings
Ögon

Månportarna har bjudit mig in
Undervisat mig
I spannens fyllan

Hur skålarnas toner frigörs

Månportarna har bjudit mig in
Arton i nionde monader

Hur många varv hon vandrade
Med mig intill
Sitt hjärtträd

Det vet
Morteln
Det
Vet
Skålen

Färgerna är runna ut ur
Mina händer

Må det ske

Hon planterade mig
I dukens hörn
Fyra
I mitten mitt hjärta

Penslarna hålls av oraklets stämma

I nätternas
Klara

Bredes duken ut

Fästen
Festen
Är dukade

Blixtar slår ned
Regnbågsfolken vakar runt trumman
Åskan mullrar
Hjärtrymd


Facklor tändas
Åska
Åser

Kvinnan vilken dansar
Stilla

Stilla

Utan en min
Skimrar hennes ansikte
I månmoderns händer


Frid
Stillhet

Utan en min

Minns
Minns

Den
Du
Är


Oraklets stämma

Målar
Havsduken


Dropparna faller tunga
Ur väktarnas kannor
Pannor

Ur mittens öga
Öppnas droppar

Knoppar

Är svävande
Lotusar


Däri
Stannar morteln

Sädesaxen klingar

*

En stämma
Ljuder

Sorgens klang

Så omfamnar mitt hjärta

Såren
Taggarna
Dig
Gavs

Kan detta giva dig mod
Inse

Stämmans allomfattande
Toner
Klanger

Kanske
Du ser

Sorgen vara djupet
Ur vilket valarnas urtoner stiger

Så är jag
En dansande droppe

Regn

*

Ett ord
Skänker jag dig
I korgen

Till din färd

*


Så började de strida
Emot varandra

Sade du mot eller emot
Är dessa samma givna hand
Leder denna hand till strand

Strandad vilja
Strandade vrakdelar
Förlisningar
Eller förlitningar

Så började de strida emot varandra
Forsarna vilka steg ur havet
Vilka nådde ett hinder

Vem
Kan säga namnet när allt i detta är ett
Vare sig delat eller halvat
Imploderat eller exploderat
Vem
Kan säga namnet
Jag får väl taga en djup inandning
Komprimeras till
Detta så kallade hinder

Vem

Kan säga
Låt oss taga denna väg
Vi flyger in i glaset
Det glas vari begreppen simmar
Så andas stenen
Vilken är denna berättarstämma
Så var detta hinder jag
En sten
Ej ett hinder
Detta insåg  forsarna ejde, forsarna gled runt mig och när vatten gör så
Kan det tyckas att vattnen slår mot varandra
Vem vet hade de vaknat på en ljus sida
Kanske de hade klappat händerna med varandra
Mot varandra
Samt sjungit ramsor
Nu var det ej så

Det var dessa forsarts känsla ett de slog mot
Emot varandra
Vem vet varför
Troligen vet de inte det själva

Hade de stannat i det vilket skedde
Hade de vågat stiga in i upplevelsen istället för att stiga vågsamt högt
In i det vilket ej skedde
Vad hade de då kunnat uppleva
Sammansmältandet
Sammansmältandet
Hade så forsarna sett genom de stigande lekdropparna
Sett genom diset med dessa ögon hade de, forsarna sett skönheten
Nöäri de dansade runt om mig
I ring runt mig
Och jag sjöng alla de sånger barn kom att sjunga
Ramsor kom dessa sånger att kallas

Så började de strida om allt detta
De sade sig vara i besittning av
Hur nu forsar kan vara stilla
Kanske skulle de be i sittande

Nåväl min sköna
Detta kanske verkar vara just bara – ja, vad
Så är det icke
Allt
Allt har en mening

Se detta strida
Detta strida kan vara så oändligt mycket
Liksom forsar
Liksom bilden av hur de dansar i ring
Detta utan att besitta

Strider uppstår så lätt i de grumlade linsekipagen

Och linser
Kan ju vara så oändligt mycket
Ögon kameror konvex konkav
Så finns det grödor
Vid namn
Linser

Låt oss sluta detta ekipage
Låt detta ekipage vila i stallet
Vem vet vad som framträder

I det lugnet

Inga kommentarer: