måndag 28 juli 2014

den 28 juli 2014




dessa separerade ej kärnan
dessa kupade händerna
jordbäddar runtom
i dessa händer växer viljeträden

kärnan bär hela stjärnrymden i sig
detta vet barnen
upplevandevet
helt utan

åtskillnad

nu sedd
i
ur verkligljus

nätet är vävt i åtta i nio
tråden spunnen av himlars guld, socker
skymningen gav saltkornsdroppar
gryningen förde dem samman
nätet är helt nära den tolfte månporten, ett marängmoln
säg vad har jag vetat om att älska, vad vet jag om att älska
vet
veta
det går ej att veta, kanske var jag är jag ett vetekorn, kommet ur den torkade
spruckna jorden
mitt hjärta är en blödande flod
jag drunknar

svalkan söker jag lutad till trädet med den vita stammen
skådar in i sjöns skimmergröna med stänk av järnhalt
lyfter blicken möter städse röda bladen
passion
skönhet
en susning drar genom öronen mina ett minne ur ett rothav

de ljusa är samlade i skogen med de sällsynta träden, så älskar dessa folk träden
stammarna skimrar in över hav ljuder druidens stämma, från templet svarar en kvinnas silverrena sång
dessa bådas ett rör djupt vid människoflodens släckta lanternor

och flodfolken visste hur träden bjuder färden nedför, hur vassen flätar sammanhållande band
när färden är nådd stranden löser vassen flätorna, stiger träden in i skog, bugar flodfolken i hjärtglöd
tacksamheten i rakt nedstigande vattnar svartnade kol.

så tvagade dessa huden tills huden förenades med allt
så lever de i, med, genom. de glömde sina vill ty de såg livet sina av detta vill
i vilje glömde de och detta glömde var skönhet
ur detta glömde steg klarhet;
icke jag gudomen i mig,  mitt hjärta tillåter jag tala
detta var detta glömdas
skönhet


sägner om
om ett väsen
om ett livs livshändighet
tillverkas lätt
av de vilka tror sig veta
sägner om
om ett väsen
tillverkas lätt

när snäckorna ovan det vilket benämns havslinjen ej är sjösatta
när locken är lagda på
öppnas locken kanske tillverkarna lystrar
lyssnar
till den sägenomspunnas stämma
den vilken tystas genom detta
tillverkande
ibland tystnar dennas stämma
just på grund av tillverkarnas idéers tryck

öppnas tillverkarnas lock
kanske tillverkarna tystnar samt förmår sig att lyssna
lyssna till den sägenomspunna omspunne

se
vilken talande
 belysande benämning
sägenomspunnen

det är son
jag avser sägenomspunnen
det är som denna denne
har fastnat i ett nät
ett metafornät

har du sett giftspindlar
hur dessa snabbt spinner
ja
det liknar en puppa
det är dock mer
klistertrådar
spindeln gör detta i orsaksverkan
absolut inte ur lust eller bara för att
spindeln gör detta ur orsaksverkan ty detta hör till spindelns tillvaro
överlevnad
de
tillverkarna av sägnerna
skvaller
tycka sig veta
gör detta på grund av att den sägenomspunne
spunna
egentligen ej gavs tillfälle att yttra sig
nu sitter den av sägner omspunna
fast i ett nät
samt i klistertrådar
nätet
klistertrådarna är nästintill kvävande
men
se
men se
den sägenomspunne spunna
fick syn på ett litet hål
ett titthål
och gled i ett bakvänt ögonblick
när de
tillverkarna ej såg det
ut

den sägenomspunne
spunna
andas frihet
samt öppnar stämman

i förstone kanske tillverkarna< inte bryr sig speciellt mycket om
sakta blir de kanske förvånade
kanske till och med en aning oroade
tänk om bilden de gjort
tillverkat ej stämmer
kanske hela deras
tillverkarnas tillvaro blir omkullkastad
det finns många tankebloss vilka tänds på grund av den nu öppnade stämman
tankebloss
tankepilar vilka ilar

nåväl den av sägner tillverkade bilden
har öppnat stämman
tro ej att stämman är en tordön
en dånande stämma
en gäll stämma
höjd över gränser för att höras
nejdå
den friade sänker rösten in i viskande
i visshet av att detta;
genast lyfter tillverkarna
lyftes locken för si
de ville ju höra vad som sades
av denna denne
nu sedd
i

ur verkligljus

Inga kommentarer: