tisdag 29 juli 2014

den 29 juli 2014


så många örtsängar
örterna helar
låt orden vara ordsängar
öppna orden med givmild hand
låt rökelsen hela vägen


gester av komme
kom
kom dansa i vinden
vilken rör vid alltets utsuddade väggar
gester av gång
gången ligger kammad
rakad
i linjer
gräset ler
det var en gång ett sagofrö
detta frö växte
spräckte raklinjernas torftiga stränder
och sagan fröjdade var gång
den vandrandes gångart

leta ej skillnader
se är i gesten öva din språkgest

du skriver lämna i väl medvetande om lämnas skikt

gesten visar innebörden
ändå är det så att gesten är en

ty även om du lämnar i meningen gå bort
har du förhoppningsvis lagt en gåva på
i platsen där du var
så är lämna i alla meningar en givandegest
liksom övergiven kan vara över given
det vill säga
jag ser medvarandets behov
lite grann som
lämlar


eken
den stora vida
knakar i en stillhetens vindrörelse
där i
rothavet är vildblomstren komna
skugga
giv oss skugga fader ek

eken breder ut grenar
kvistar
blad paraplyer
kom närmre intill stammen
därintill lever fukt
den fukt jag andas in från havet i västanläge

vildblomstren söker sig närmre
inte söker letande
inte sökte efter
det heter ju bara så
vildblomstren visste
visste
vet
samt följde
följer ekens råd

så vänder de alla
blomstren gräset
ja, alla de vilka samlade var
där invid eken
och eken ansiktena till mig

blåklockor
prärieklockor
tickande klockor
varningsklockor nynnade de alla

tystnaden infann sig i inväntan till ekens inte
tankestorm
mera
lugn

frågan nalkades så sakteliga och kom till mig

eken gav frågan
hur många gånger har du hört dessa klockor säg
hur många gånger och när skall du komma att lita på ditt hörande

det är sant
jag vet svaret
du har insett dessa klockors klanger tämligen ofta i sistone
jag har hört dig le och säga
syntes
det
igen
varför litar jag ej på intuitionens insikt


Inga kommentarer: