lördag 12 juli 2014

den 12 juli 2014

Minns du
Skogsvandringen
Mötet med vårblomstren
Minns du hur du uppfylldes av detta
Av den stämning vårblomstren skänkte dig
Den totala tilliten
Eller tilltron

Låt oss säga att skillnaden mellan tillit samt tilltro är essentiell
Det vill säga så skir att den är det essens, arom, doft är
Se det vackra
Till lit
Till tro
Minns du din upplevelse
Hur  vårblomstren stod med nakna ansikten
Ögonen så fyllda med ren kärlek
Stilla i skönhet
Och du önskade du kunde flyga för att ej utan att veta trampa på en av dem alla. Det du ej såg var
Hur de knappt synbart antingen gled undan eller lade sig platt till markens mjuka mottagande
Din önskan, ditt hjärta varnade vårblomstren. Din omtanke.

Det är i den tilliten möten kan ske rena
Det är i den tilltron möten kan ske rena

Kanske är detta att slussas genom ögats kanal.

Havet var ännu ej sjunket undan
Havet ler
Sjunker är en synvilla
Jag kryper in i bäddar här och var
Vilar i stilla bidan
Blir glad samt forsar
Ja
Jag kan dansa mången dans
Nåväl
Det kom sig så att folken levde övis
Övisa
Levde på öar
Är och var
Var jag tämligen vid
I sunden
Mellansunden
Bottnar nådde de ej
Och flyga
Ja, det hade de glömt hur de skulle kunna

Nåväl
Vad fanns att göra
Jag såg ju
Eller mer kände dessas längtan

Så jag begynte viska
Till en man vilken talar med stenar
Med berg
Ja, egentligen med allt

Hur det nu var så tecknade jag blodets vägar
Visade hur blod pulserar genom dalar över höjder
Hur vattnet
Jag menar blodet därigenom ökar samt minskar i framfartsstyrka
Visade detta med ådror
Väggar till bärande
Ja, liksom
Händer
Skålar
Rör
I kroppar lever rör
Rör lever i allt
Kanske därför
Rör vid mitt hjärta

Skämt åsido
Tankelek åsido
Så tecknade jag och mången med mig
Hur mannen kunde förfara
Sagt och gjort
Så talade han med skogens alla grävare
Gnagare
Så byggde de ådror
Jag menar kanaler

Stenar lades
Egentligen vandrade stenarna helt självmant och lade sig tillrätta
Ja se stenar tycker om hav
Vatten

Här och var lade sig mossa
Det blev en slags mur minsann
Vilken tätade vägen
Så jorden ej sipprade in.

Mannen beskådade vägen insåg att något fattades
Ty hur skulle båtar
Jo de kunde bygga båtar
Folken
Det hade vi visat
Sänt dem en båtmakare.

Vi funderade båd länge och väl
Hur skulle vi kunna hjälpa båtarna klättra uppför samt nedför

Aha
Sade vi till syvende och sist
När en vind kittlade trasslet av tankar.

Portar
Vi behöver portar
Så vi tilltalade
Manade trädmakaren till.
Han kom med träd i följe
Och så begynte de bygga portar med bävrarnas hjälpande händer

Vad hjälpte det
Nu stod portarna antingen stängda där jag var lugn
Sade havet i leende
Eller så stod portarna vidöppna
Ja
Det blev inte det vi hade sett

Så hördes hjulmakarens steg
Och han
Byggde hjul
Med kugghjul
Och nu gick det att öppna samt stänga portarna
I takt och ton med båtarnas färd

Så kunde folken segla
I kanaler
slussas minsann

Sagan var mycket längre
Vi skall dock dansa i havets stränder denna natt
Så vidarebilderna får du käre läsare
Måla
Helt
Själv


Kanske är detta att slussas genom ögats kanaler

Inga kommentarer: