fredag 18 juli 2014

den 18 juli 2014

Det vandrar en man
Är det en vinge mannen för

Från hjärtat
Ut
Från hjärtat
Ut

Lugnt stilla

Hans fötter är bara
Nakna
Eller bär han mockasiner
Troligen barfotad

Hennes hud upplever han
Regnen kom
Fuktade huden
Målade djup

Han har samtalat med jorden

Sett plogarna
Strömma i himlars åkrar

Så drog oxarna spannet
Han höll i tömmarna

Mjuk doft andades denna jord

Stenarna ler i skönhet
Så älskar de denne mans förelse

Vinge är det ej han för
Han sår kornen
Säden

Vetet står i åkern
Spirar i soldans

Han följer skeendet

Skönheten lever
I rörelsen av
Hjärtats stämma

En vet
En vet en
Enveten
Envetet
Ett veteax

Envetet hänger sig minnet fast
Vad viskar det envetna
Kanske att ordet egendomlig sitter kvar
Just där ekarna möts
Just där ljuset spelar harpa
Och harpan är en grind av spelande ljus

Enveten frågar med mjukstämma
Säg vd är det du egentligen ser dansa runt detta egendomliga
Egendomlig bär i denna vila ett ansikte fridsstilla
Allt är helhet
Ändock kan jag ej frånkomma att ansiktets ena halva vilar i skugga
Ansiktets ena halva är belyst

Enveten ler varför säger du ena
Heter det verkliugen ej den ena och den andra

Tanken håller jag ömt i handen
Så kan det vara
Jag ser dock ett ansikte
Hur kan ett vara den ena och den andra

Enveten ler
Det kan de ty de hör ju samman

Allt är helhet
Ändock kan jag ej frånkomma att ansiktets ena halva
Vilar i skugga
Ansiktets ena halva vilar i belyst
Så är det
Dem är i oss alla
Berätta vad du ser dansa runt mig
Sätt dig här och förtälj mig
Enveten tar ett skutt in i egendomöigt
Det är väl egendomligt
Hur kunde jag detta
Stäng din mun
Tankarna virvlar kaosdanser
Tromber
Kan
Ske

Håll orden i hand
Detta är en långdans
Berätta vad du ser dansa runt mig

Jag sätter mig ned och vi reser
Luften andas värnande
Är fylld av vibrerande sånger
Denna egendom
Är vidsträckt
Folk vandrar bärandes mångfaldsspråk

Vida fält är öppnade
Fyllda med säd
Högt upp svävar fåglar
Intet underligt
Egendomligt med detta
Så är det där säd lever
En rörelse i det höga gräset
En orm
Strömmar in i skugga

En fågel landar på en klippa
Är märkbart
Nöästintill ej synlig
Så högt
Så hög är klippan

Örnen är vit
Molnrosen vilken höljer klippan är vit

Örnen
En örn är det
Är väktare med
Av denna egendom

Folken bär korgar
I total balans
På huvudet
Folken bär flinka fingrar
Somliga skär med lie
Somliga plockar med fingrar
Säden lägger sig mjukt ned
Folken tackar solvinden tackar månvinden tackar modern
Bären trillar rinner ned i korgar
folken nynnar tack in i varje rörelse
Kärlekstack

Plantor med blanka djupgröna blad
Järnek är det icke
Plantorna bär eldbär
Kaffe viskar enveten egendomlig
Det vet jag
Och luften är ett hav av
Med vibrerande sånger

Havet
Det azurblå kan höras kyssa stranden
Barns pärlande lekar
Sjöstjärnor dansar i ring

En visdomsmoder är väktare
Vakare över med barnen

Havet kysser stranden lämnar vita blomstergirlander till modern
Vakarmodern

Hon minns hur de
Vid hennes frånfälle
Kastade dessa girlander i havet

Hon ler
En klippa reser sig ur havet
Vattnet är en av de vackraste mantlar att se
Klippan blänker
Ett träd reser sig ur havet
En aning närmre in till land
Stranden
Klippan ler
Jag tackar dig för svalkan du skänker
Skuggan du skänker

Skuggan ler
Så gärna giver jag dig denna ögonvila

Låt oss lyssna till molnen

Vakarmodern är närvarande
Ett barn trillar
Hon lyfter med blicken

Barnet viskar tack
Till händer vars bärare ej kanske
Syns
Barnen ser henne

Så älskar de vakarmodern

Nu höres männen anlända
Paddlarna skär mjukt
Sångerna strömmar in

Exakt det antal fiskar folken behöver har de hämtat in
Och frukterna av denna dag
Skall tillredas
Till mognad
Till mättnad

Vid elden
Kvällselden
Aftonelden
Förtäljs dagens sagor

Barnen vaggas in i mjuk leendesömn

Havet bär en stämma in
Vakarmodern
Vaggar barnen

Folken ler i kärlek

Henne minns de
Minns de i kärlek

Borta är hon icke
Det
vet
de

alla

såg du allt detta dansa runt mig
det gjorde jag
och mycket mer

egendomlig är ett vackert namn

envetet likaså

Inga kommentarer: