lördag 5 juli 2014

den 5 juli 2014


Akrobaten
Rör sig i viga rörelser

I varje skeende är akrobaten i

Denna vighet är övad
Ur stelhet stigen

En vig akrobat

Viger rörelsen till
Precision
In i skönhets medvetenhet

De mötte varandra i kastanjelunden
Ofta satt de i lekar med kastanjer
Talade livets stiger
Ur barnets visshet
Visdom

De vigdes
Under kastanjeträdets krona
Näri kastanjeträdet blommade

En vig


Tvekamp
Ett tillstånd mången kan vara i med sig själv

Kanske
Är det av godo att vara en akrobat i detta

Envigeskamp
Det kan ju tyckas att det orubblig
Att orubbligt hålla kvar vid ståndpunkten
är en negativ företeelse
det behöver det inte vara
när hjärtat talar
samt hjärtbäraren ej viker från detta hjärta
detta hjärta vilket är denna själs hjärta
samt helhetens

finns orubblighet viskskar kornet
hur kan jag då ha varit ett berg vilket vandrade vida

ord kan måla så vida vyer
dessa så kallade ålderdomliga ord visar ofta hän till
visar lösningar
exempelvis envig – en vig.

Ett korn glimmar, blänker
Näri ljus faller in
En gång var jag ett berg
I kommande är jag ett berg
Blir jag ett berg

En gång var jag ett berg kommen ur träd
Vad är det jag säger
Var jag ett träd
Stenkol
Träd

Träd steg inom skeppets kupade hand
Skepp
Båt

Träd
Stegen
Inom
Barkens blad

Vem vet kanske var jag ett berg
Kom in i träd
Vilket var vilket
Vilket är vilket
Är det väsentligt, väsen är vi alla
Vi verkar ständigt

Böljande mantlar i skapande ljus värme

Har jag kommit bort från utgångsläget
Är förlossningen en aning
Anin
Försenad
Hur kan den vara det

Har jag kommit bort från det vi inledde, började

Började vi
Upphörde samtalet någonsin
Sinade någon samt steg in i ingen
Det vill säga allting

Kom jag bort
Hur skulle jag komma bort

Vilsen kan du vara
När du glömmer läsa tecknen
Till exempel när du går vilse i skogen
Tecknen finns
Läs
Dem

Med klara ögon

Ej skymda av vilsen
Rädsla

Hur skulle jag komma bort
Bort är här i samma där

Ett berg var jag
Reste mig sakta upp

Vem reser sig upp
Barnet reser sig upp
Envig
En
Vig
Barnet övar resandet
Strålar i stående
Balans
Ramlar
Reser
Ramlar
Reser
Står
Går

Ungefär så var det
Och vem vet kanske var jag en bergsbestigare

Jag
Ett korn

Sannhetskorn

En klättrare
Ett berg var jag kommen
Så löstes jag upp
Och här är jag

Fyller ditt mattade öga med
En glimt av
Glimmer

Så är det med handen
Hon silar sand
Sandmjöl

Och hon ler
Ty sanden lägger sig stilla i vila

Hon läser
Sanden

Sträcker vandraren
En bägare av sand

Hun formade bägaren i elden
Blåste sin andedräkt däri

Glaset
Är bägaren

Bägaren är glaset

Kommet ur
Ett

Korn

Inga kommentarer: