tisdag 8 juli 2014

den 8 juli 2014

jag ser alla dessa vuxna främlingar
främlingar inför varandra
och jag ser barnen innan barnen blev främlingar för varandra
innan barnen blev formade in i det uppväxande
det vuxnas släkte
jag ser träd gräs moln
hjärtat säger
det indelade var ej urmeningen
i en stund möjligen
för att snudda vid delen i helheten
barnen vet trygghetens skärpa
tryggare kan ingen vara än guds lilla barnaskara
så höres sången
med avseende på att ingen är allting är detta himlars vida
oändlighetens vishet

pilträdet släpper långa rankor
tunna band
skulle kunna vara snodda trådar
vem
vilka tvinnade trådarna
stod dessa på varsin strand
såg dessa varandra genom dimman
sträckte dessa händer
sträckte dessa, svarade dessa till den meningens sannhet
hörde dessa om varandras sorg
sorg
omsorg

sorgen en mantel lindad om
viks sakta
stryks sakta ut
av kärleksregnen

hörde dessa om varandras sorg
sorg
om
sorg

pilträdet släppte hamnen
pilkvinnan flätar en korg
med flinka fingrar för hon samman mönsterväven

högt därovan svävar en hök

höken
svävar
svävar
i vida cirklar

pilkvinnan sänder frågan
vem ropar du till kära hök
vari är dina vemodstoner

se
korgen är flätad
låt oss lägga omsorgen i

släpper höken tonerna
ned in i korgen

släpper pilen
pilträdet droppar ur bäcken in i

vem bär korgen
vem
skall bära korgen

det gör stranden
det gör handen
vilken bär sorgens om

i korgen är hökens l
längtan
till hon vilken är hans längtan
till henne vilkens frånvaro höken sörjer
hon störtade till marken här vid bäcken en gång
slagen av vad vet ej höken

och pilträdet susar

här slog jag rot en gång
när jag virvlade ned ur luftens andning
av vad vet jag icke

och höken avlägger
och pilen, pilträdet avlägger skruden
hamnen

ett möte i omvärnad sker
så är sorgen om bliven
omsorg
i

kärlek

Inga kommentarer: