onsdag 23 juli 2014

den 23 juli 2014



ibland verkar det vara en tillvaro vilken strävar emot
en tillvaro där människan strävar emot, egentligen sig själv.
en tillvaro där
ja, jag ser ark med klippdockor. jag vet inte om dessa ännu finns. till dessa klippdockor fanns kläder
en del dockor var mycket sjangdobla
en del dockor mycket enkla
bilden skiftar
jag ser bokmärken i ark
dyrbara med glitter
andra
tummade
mattade
ungefär så ser jag denna tillvaro verka
och jag kan inte låta bli att undra
är detta livsövergivenhet
livsövergivande
stråken
gångarna har trätt in i jämförande
jämförelser vilka förmenar många att levs ut
det liv dessa bar i sina händer
det nystan dessa spunnit

ser ett barn med spunnet socker
ett drömmoln

det är en märklig tillvaro detta
vem klistrar lapparna
prislapparna
hur kan väsen vara prislappar
där det talas om brukare samt vårdare vårdarinnor
det talas om produktens slutsteg
utvecklingsbarhet
om det är värt att satsa
eller höja priset på tjänsterna brukaren behöver
brukare kan vara barn åldringar eller helt enkelt liv
för se prislapparna finns över allt
vägar räls
brunnar vattendrag
skogar ängder

och i allt detta glöms
liv
livet
liven

det är en märklig tillvaro
vem säger att den ene är avskräde och den andre
en läckerbit

är detta
en gourmetisk tillvaro
eller

är denna tillvaro helhet

en del tror sig behöva exponera sig
kameran har mycket att berätta om en sådan tillvaro
se hela processen
först hur motivet stiger fram
kamerans inställningar med slutare med blixtar och så vidare
se kamerans alla delar
bilderna är tagna
förr framkallades dessa i mörkrum
med vätskor
med rött ljus
med vattenbad
och så vidare
arken hängdes på tork

slutna rum
vari bilder steg fram

kanske var det smärtan vilken skapade kameran

allt kan vara retuscherat
retuscherad verklighet
säg
varför

det är sant två sidor finns av detta retuscherande

somligt retuscherande är till förskönande av den egna bilden
genom att ta bort det så kallat ofördelaktiga
det är detta jag undrar över

den andra sidan är
retuscherandet av den ostyriga rörelsen
den ostyriga rörelsen vilken kan skada dig själv samt andra
där kan jag se retuscheringens skönhet

låt oss säga att det skolade sinnet
ej har det behovet

himlen
det benämns så
himlen
himlar
sfärer
skikt
skiktmåleri
målerisk verklighet
skönhetsskapande

ljus möter mörker i kärlek
mörker möter ljus i kärlek
ej en tillstymmelse till övertagande
just
kärlek

de vet
dessa vet

och du ser marken
träd gräs
du ser stenar
djur
insekter
in sikter
du ser
ser

allt kanske inte är det
det ser ut att vara
ibland är det bra att stanna inför det så kallade uppenbara
självklara
allt är inte själv klart
allt kanske inte är det
det ser  ut att vara
ibland är det bra att stanna vid det sedda
bliga in i, jag säger blidstirra in i eller kanske blivstirra

vad kunde jag göra annat än se mig om
helt uppenbart var det bara jag här
åter hördes
hur kan du
av alla säga
bara du här
ser du oss verkligen inte

nu snurrade jag mig om i flera varv i tanken om
att det slagit runt

du vet ju att allt har en stämma
så har vi stämmor
alla är
vi
stämfolk

så sade stenen
inbäddad i gräsplymer

nu slog jag upp ögonen helt
det är väl klart jag ser er
jag var bara långt borta i tanken

ja
sade stenen inbäddad i gräsplymer
vet du
tanken
är en av våra fränder
det vill säga den tanken vilken
stjärnorna och planeterna
närmare bestämt
sfärernas toner skapar
naturtoner kallas det visst
harmonier
brukar vi väva
det är lärt att kasta lasson
om skeenden
lasson
snaror
vilka stryper flödet
vad är det jag säger
säger stenen
lasson
snaror
kullkastade hjärtströmmar
domar
menar jag
inte lasson
snaror
dessa är bra bilder
snaror
lasson

åter till domar
dömande
bedömande
åsikter
åsiktsregn
om skeenden
domar i första anblicken utan stannande

har du tillagat äggstanning
sufflé
omelett
pannkaka
det är sant ägget har gula och vita

allt kanske inte är det
det ser ut att vara

ibland är det bra att stanna inför det så kallade uppenbara

Inga kommentarer: