lördag 3 september 2016

den 3 september 2016

hur hårt du än lindar repen
kommer lösningen när du minst anar
Vägen är satt in i asfaltskläder, knutna är banden är banden de vita tråckelstygnen eller den regnvåta asfalten vilken stiger upp i molnvirvlar, säg vår det att springa genom dessa tunnlar; varför skall du springa genom dem; därför att lekfullhet är sprungen in i mitt sinne; lekfullhet, säg vad är det; slut ögonen så kan v stiga in i stugan; jag ser inte en enda stuga så längt ögat räcker; du menar väl näsan för jag ser stugan; slut bara ögonen jag har redan öppnat dörren; vem är du vem är jag vem sluter vad vem öppnad vad; mina ögon är slutna nu, virvlarna springer över huden, skrattet porlar upp eller är det sockerdricka bubblor, vem det nu är, är ett porlande skratt och vägen skimrar eller ögonen blänker, hindren eller räcket i mitten blir en hand vilken räcks till, det vilket var bilar är nu skalbaggar vilka breder ut skalvingarna varvid regnbågsvingarna rör vid luftens andnöd så landar skalbaggarna i dikeskanter rullar lyfter allt kastat skräp all barlast med ens är kanterna blombärande, naturligtvis undrar du var de vilka höll i ratten är, jo nu förs de av de vackra skalbaggarna till en öppning där en fest är dukad; nu sker möten utan gränser och skalbaggarna rullar samman asfalten i nystan av sidenband varvid trädens rötter andas befriade; lyssna till dina fötters porlande glädje när du släpper ut dem ur skor så vet du trädens upplevelse; det vandrar en vem utan en vem är vem s utan en vem i jordens mjuka tofflor.


Inga kommentarer: