lördag 19 december 2009

15 december 2009

sätt dig i stjärnviljans vida krets
lyss till stjärnordens bud

se karga landskap
gro i dina händer

*
kärleken är att avkläda sig alla smycken är att träda in i hjärtats sång

barnet frågar aldrig vad kärlek är
barnet vet
se så enkelt detta är

låten barnen komma till mig
vad säger orden
låten barnet komma till mig

det visar att det yttre väsendet står där och ber barnet komma till sig
det vill säga; säger:
barnet är i mig jag är jag i dig
det yttre kroppen ber barnet att komma till sig
barnet är där har aldrig lämnat väsendet
det vilket sker är att det inre vägleder det yttre
blir det yttres omfamn

låten barnen komma till mig
låt det rena sinnet omfamna mig
låt det rena sinnet leda mig i ljus av värme

det talas vida om kärlek
kärleken är om

barnet är rent
ren är snön
tusenfaldigade stjärnor har du upplevt
det hårda har bäddats in i snö

det hårda är inte hårt det är det avskalade livet
skuggan har fallit av; vad är skuggan,
skuggan är det yttre
urlivet
urkärnan
är naket

våren sommaren har vandrat hösten vandrade in

markerna mjukades upp
blev nästintill gungflyn

dagar nätter blev en grå vägg
en vägg restes av grått

vad gör en sådan vägg då den görs grå

den förhindrar ett distanserat seende
ett långsiktigt seende

seendet blir vänt
vart

mer eller mindre till sig själv

fladdermusen flyger i natten sänder ut signaler
denna gråvägg
då den görs pansargrå
blir något tungflytande

oformligt
ogenomträngligt

detta ger inte långa färder
signalerna studsar åter

kanske det inte är en bra liknelse men;
moderns bäcken luckras upp inför barnets inträde i livet
inför födandet.

det hårda har behov av att luckras upp inför födandet.

hon vet när stegen nalkas
söker sig till en grotta
till en avsides plats
föder barnet
antingen själv eller med hjälp av en nära.

barnets skrik lindas runt dalar skogar berg marker

vindar viner molnseglare far
mjuka böljande segel
sluts samman
molnseglares ögon gnistrar
de ser vida
kring

kvinnor träder in i ring
svävar böljar
vita kjolar vita händer
vita fötter
stjärnögon
rosenmunnar
hud
vit

svävar böljar
virvlar
virvlar

gnistdansare
är de
blåtindrande pärlljus

vind sveper om

molnfolken släpper rörelsen fri
marker bäddas vita

skimrar
allas

färgers ljus

siden är inte en färg vit siden är allts färg
allas färg
markerna är vita sidenjordar

hon är skrudad till bröllopsfest

de vigs samman

i nattlig bädd avklädes hon allt

är naken

ler ömt kärlekens ljus

vi har talat om orden spritt dem in i vindens händer, orden lever i hjärtkammaren de lyfts därur med gärningens hand sprids de ut
i kärlek
av kärlek

i kärleken lever många färger
värme hopp ljus
tre vackra gåvor
gives
bort

det sägs att det inte går att älska om du inte älskar dig själv

barnet frågar aldrig vad kärlek är
barnet vet
se så enkelt detta är

låten barnen komma till mig
vad säger orden
låten barnet komma till mig

åter stiger bilden fram av universum av helhet
av delar i helheten
då delen är del har den avskilt sig, den bär alltid en längtan till återvändo
den är alltid välkommen åter
den avskilde har svårt att älska
den dras till det yttre
den vilken vet med insikt vet att helheten är
vet att det går att älska utan att älska sig själv
det är inte dig själv du skall älska
öva dig till att älska
det är ditt själv
då inser du
att det går att älska utan att älska dig själv
ty du älskar allhjärtat

ur det stiger hjärtats sånger

dessa förmedlas av hjärtfolkens berättargärning

så den bild du har burit med dig är;
markerna är täckta inbäddade i snö
du tar på dig varma kläder skottar fram stigar
bereder väg
du skottar av täcket
lagren
marken
den uppmjukade
uppluttrade marken synes
du känner sommarvärmens liv möta

du befinner dig i vida snölandskap
en snögrotta är där
du stiger in
det skimrar
är varmtt
isande kallt ute
varmt inne

du ser purpurljusets värme bölja genom snön.



sätt dig i stjärnviljans vida krets
lyss till stjärnordens bud

se karga landskap
gro i dina händer

*
kärleken är att avkläda sig alla smycken är att träda in i hjärtats sång




Sträcker hand
vita sidenjordar
gnistdansare virvlar

omvälvande ljus


stiger in i nattens längtansögon

sträcker handen in i blå drömmåne

ser ditt ansikte skymta genom snögnistors stjärnsvall

älskade

i nattligt drömljus höll du dina armar

runt mig

vi dansade
dansade
snö

älskade

dina armar var runt mig
lugn
trygg
värme

mitt hjärta skimrade genom bröstet
in i dina ögon

lycklig

rädslan rann av mig

lycklig

i gryningen vaknade jag mitt ansikte var vått

doftade snö


drömmen rann av mig

hörde din röst
svepa

min älskade jag skall alltid finna dig
*

Nu återstår
själen såg

oh underbara jord moder
vandrade regnbågsstegen

möttes ej av människohand

satt i gräshav drömde molnländer

kvinna satt i kammare
vävde
vävde

solvögon log kammen kammade

dunk dunk sade hjärtväven

lärften gnistrade vit

gnista föll



nu återstår
blott att

skotta


kvinnoknytet
inbäddad

vitdröm

glöder skimrande bröstpurpur
purpursnäcka
purpurfjäril bred ut dina vingar

vem vill trösta
kvinnoknytet


kläder av mig alla smycken
så ock de vita

inbäddad vitdröm

mitt hjärta brinner

oh så jag längtar efter samtal vid elden

samtal i ljustimmar

vem vill trösta kvinnoknytet

lägger drömtäcket
runt

träder in i hjärtats sång

avkläder mig alla smycken
så ock de vita


Inga kommentarer: