onsdag 2 december 2009

2 december 2009

ängen är gnistrande

hon står helt stilla över ängen

slöjor skira

klarnad indigo
ljusnad

luften andas

kyla

vackerkyla

stjärnstrålande varm

det är första gången på länge jag känt ljus bakom ögonen
det är mer en upplevelse av att ljus söker pressa upp mig
kan imaginärt känna plantans liv i vårens famn
ibland upplever du ett ljus bak ögonlocken
det är kanske inte ett ljus
det är en lyckokälla
det är att sluta de yttre ögonen
helt lugnt helt stilla, allt runtomkring upphör, detta är en fridsmantel.
denna fridsmantel upplever markerna i vinterns famn, då dagarna är korta, då mörkret kan kännas tätare, specifikt innan snö faller.
så stiger hon fram
nära
stjärnor gnistrar
dalen
ängarna målas i detta ljus, vad skrev du: ljusnad indigo
sätter du handen framför starkt ljus ser du ljusnad krapp, blodröd.
här är mörkret, himlen framför runt i starkt månsilver; detta ljus innehar en speciell inverkan; detta ljus kallar till helg; till frid
till helgad stund
den helgade stunden är andning
du sluter dina ögon, ser du inåt eller vad är upplevelsen
upplevelsen är ett solöga inom dig
ett själsöga strålar, strömmar i andens ljus

den fysiska kroppen är ett fundament, en dopfunt, en brunn, en önskebrunn
huvudet är hinken, ämbaret
denna förs sakta ned; himmelskrokad hink
andejaget håller i veven, i handtaget släpper varsamt mjukt ned hinken
andejaget vet: där i ”bråddjupet” strålar ett ljusöga, ett solöga
tanken hämtar information
djup information
själen skänker rörelse in i tanken
detta är den sunda tanken samt den sunda själen, tanke själsbalans
det är åter två strömmande mötande samverkande utbytande rörelser
ljus/tanke samt varm/själ till kärleks gärning
Urgrunden till allt.

detta är adventstidens vandring
mörkret är runtom
i den största av brunnar i djupet av synes ögat solögat bevarande det inres ytterljus eller mer lättintagligt; håller händerna varsamt runt det yttre ljus vilket väsendet druckit genom varje por under våren under sommaren.

mellan träds fingrar

ser jag Henne

så oändligt fridsvacker

omgiven är hon av regnbågsljus

ringar
milda

gnisterljusen andas
det gör ont att möta denna skönhet

ändå

frost

filigranarbeten
blad

rena klara linjer

skärande rena

vit sannhet

jag ber att dessa rena linjer skall omfamna människans vilsna steg


jag lyfter mina händer

fyller dem med regnbågsljus

skimrande
varmt

gyllene
guldstänkt silver

stjärnjungfrur bär det

till dig
*

kvällen är oändligt vacker
den bär dagen
de bär varande varandra

så vackert
gnistrande rent

skärande rena linjer
sannhets ljus

jag ber att detta ljus skall omfamna varje själ

ibland är upplevelsen av att vi mister vårt förstånd
kanske det är den enda vägen
människans förstånd
inringar rörelsen
tanken har tvingats till att styra själen ty människan räds rörelsen

genom att mista förståndet
tvingas inte tvingas öppnas det inre solögat


fotsulor
vet allt det stenar vet
fotsulor har smekt alla marker
själens kärlek öppnar deras böcker
stenen öppnas
opalen
mild
är där
lotusen stiger
upp

Hon sjunger detta
misströsta icke

solen är havande
så säger de gamla folken

vad är havandeskapet
det är födelse allt är födelse
se barnets visa ögon

se henne omgiven av
regnbågsringar

dina ögon törstar
se Henne
se frostens skönhet

känn den rena luften svalka dig
du är en kärleksbrunn

dina händer äro gåvobrunnar

våra vingar är tröstande smekande händer

jag minns hur jag alltid var rädd att mista förståndet om jag "gav upp"
det vill säga inte var stark utåt
om jag visade min smärta till nära

jag miste inte förståndet

jag insåg att jag
lever i hjärtat


då vi vänder ögonen inåt
utan att lämna det yttre utanför inser vi kanske
att det inte är en dröm

fågel vit

ser arken
den är inne
fågel vit
flyger

återvänder med den grönskande kvisten

marker frostandas

i dem nattens stjärnor
så vad är natt
vad är dag

allt väver i varande

för någon dag sedan skrev jag ord om hjärtpunkten:
”hjärtpunkt

det finns en punkt
en hjärtpunkt i det inre, där talar ordet
alltid levande

det är sant att det finns behov av att lära sig höra denna punkts uttal
skilja det från subjektiv önskan till objektiv dröm

handlingen i den objektiva sfären är en ren skärande linje
mer eller mindre en skarpslipad kniv
faktum är att den seende kan se ljuslinjen i luften
den subjektiva gärningen
subjektiv önskan är en omgjord sanning
den passar mest den egna själen
inte ens det ty i slutändan kväver denna önskan själen till ramaskris längtan

på alla förpackningar finns det en finstilt skrift;
egentligen är det denna skrift vilken gäller
det är hjärtats punkt”
publicerade dessa ord och fick ett svar:
”jag tänker på det storslagna inget jag utan ett du”

Med ens ser jag: så är det och där stiger det rena jaget fram
obesudlat

betraktelseupplevelse
sluter yttre ögon varsamt
helt lugnt
helt
stilla
allt runtom upphör
är omsluten av fridsmantel
dagar korta mörkret sluter tätare om
sluter yttre ögon
helt lugnt
stilla
tillit
snövind andas
hon den vackra stiger fram
stjärnor gnistrar bär hennes långa silverslöja
med nätta fingrar steg klingar lämnar klangspår stjärnspår
natt andas
andas ljusgenomfyllt mörker
lyfter händer till solminne ser ljusnad krapp blodröd
mörkret himlen är framför runt i månsilver mjukt
känner mildljus kalla till helg
till frid
till helgad stund
den helgade stunden är andning
sluter mina yttre ögon
ser inåt eller var vad ser jag
upplever solöga inom mig ett själsöga
stråle lyser strömmar i andens ljus min fysiska kropp är ett dopfunt
en brunn en önskebrunn
mitt huvud är ett ämbar en hink vilken sakta förs ned
himmelskrokad hink
andejaget håller i veven handtaget
släpper varsamt ned
släpper mjukt viljeföljsamt ned hinken
andejaget vet
det vi så sällan vågar se
där i djupet strålar ett ljusöga
ett solöga
tanken hämtar information
djup information
själen skänker rörelse in i tanken
tanken stiger ur stelnat fotografi
ljustanke samt varmsjäl till kärlek
urgrunden till allt
adventstidens vandring
yttermörkret är runtom
i den största av brunnar
i djupet av
synes öga
solögat bevarandes det inre ytterljuset
håller händerna varsamt runt
det yttre ljus vilket väsendet druckit genom varje por
under våren under sommaren

Ryggen till
Stod helt stilla

under älskat träds krona

löftesrikedom

kristaller dalade

frostmantel föll i mjuka vågsvall

nedför rygglinje

strömmande klarhet


lyfte händer in i solnedgång

handflator brinner

Alltid

när

där

jag mest behövde dig
vände du
ryggen
till

Trampolinen
Det var en gång ett träd
trädet stod vid sjöns ytterkant
såg
i de tidiga stegen
böjde trädet sig till

trampolin stod vid sjöns ytterkant
såg fåglars vingars sång
mjuka molnseglare
himlars blå händer
vattnets tindrande ögon
hörde stoj sommarglädje
livet bubblade runtom
trampolinen kände pirrljus inom
kände klätterfötter
år in och år ut
klätterfötter
skuttfötter
hoppfötter
hoppade dök in i sjö
vatten bubblade droppljus stänkte
trampolinen log
djup
glädje
ljuden tystnade
trampolinen stod där
såg
höst vinter vår sommar
alltid samma pirrljus
alltid samma
hoppetihopp

pirrljuset andades svagare
svagare

alltid samma visa

hoppetihopp ensam kvar

vinden andades
urskilj

klättersteg skuttsteg hoppsteg
kom till stranden
borta var hon

de såg aldrig trädet

hon vände sig om en sista gång

trädet log kärleksögon till
vind vidrörde slöja andades

hon steg in genom



frostnypon
över ängen
ljusnad indigo

hon håller natten i sin blida ömhets famn

pärlor
hängen gnistrar

kristallklara gyllenfyllda regnbågsgåvor

gräs jord andas
stjärndans

jordestjärndans

vitljus

i nattlig frids skimrande låga känner jag ljus bakom ögonen

oförklarligt

lyckoljus
sorgljus

i min brunn möter jag solöga
lyckokälla porlar
själsöga
ler
vandrar
in i
lyckokälla

står mitt i ängen månsilver faller ned över mig
lyfter mina händer

älskade
mina händer är fyllda av månljus jag bjuder dig att dricka

i tidig morgon ser vandrare frostnypon
gnistrande stjärnomgivet
vandrare skymtar
leende ansikte
däri
*

vindar

lindas mjuka runt boplatsen

marker andas vita

rosenkristaller blommar

tindrande
gnistrande

Hon den Vackraste av vackra

skrider

mjuksteg

stjärnjungfrur andas slöjljus

strör glitter i träds hår

vindar
mjuka lindas runt boplatsen

gnisterljus dansar

kylan anträder rosenkristallsdans

det knäpper

fingrar knäpper luta

trumma talar

eld skimrar

Hon
den vackraste av vackra
skrider
med stjärnjungfrur runt om

Inga kommentarer: