söndag 13 december 2009

6 december 2009

det stiger fram många bilder
en man
en kvinna
vandrar deras händer är om varandra
det strålar runt handcirkel
inom deras händer nu gemensamma händer är ett barn
ett hjärta
en pärla
deras kärlek
de kupar händer varsamt om
den sköraste
starkaste pärlan
stjärna föll i livets hav
pärlan fann dem
en närhet så oändligt vacker

ibland stiger det fram vackra strofer ur mitt liv en stund i en eka helt stilla näckrosor vita är runt mig omgiven av vatten är i vattnet i sjön i himlen i molnen i allt denna närhet med liv värmer mig detta är intighetens bön
det stiger fram vackra strofer vandrar genom med ängder mina skor är i handen gräsets beröring är liv jag är i gräshav stannar vid en bäck vassen sjunger mjuka lätta fjädervippor högt upp seglar vingar jag är i vingarna fri
berget är framför mig följer stigen stannar inför växter mossblommor mina ögon smeker dem de smeker mina i en spricka i berget är hon vildrosen hon växer utan jord hon växer i himlars jord stannar en stund med henne hon berättar det vackra ödmjukt tackar jag henne når bergets topp sätter mig sluter ögonen andas in havets salta dofter är i havet känner svanars lätta rörelser de seglar stilla långt där nere skogen kallar mig uråldrig fredad är den möter sant liv denna närhet värmer mig
finner ett rum en grotta invid i skogen ett enkelt trähus befriat från utsmyckning rent vitt sitter helt stilla är fridsomsluten yttrar inte ord är i orden
det stiger fram vackra strofer ur mitt liv mitt vara är i den ortodoxa kyrkan, kapellet i finland kan inte språket ändå är jag i språket stämningen stiger åter in i mig ikonostasen är oändligt vacker den mässande sången rökelsekarets kedjor rasslar rasselsånger ring om ring om ring munkar vandrar in och ut fram och åter genom portar alltid möts de i mitten i innerrummet bak ikonostasen skymtar hjärtpunkten de möts alltid i mitten detta mitten har endast munkarna tillträde att se
det stiger fram vackra strofer ur mitt vara vandringar med hand om min arm runt mina axlar ögons möte leende ansikten bädden renbäddad i närhet beundra se stjärnor vandra berätta sagor vakna in i dagens ljus i närhet
ser templets gård känner doften av kaprifol hör luftens vibrerande sånger stegen är lätta flytande strömmar jag dansar lätta rörelser mina tår är rötter min kropp är stam mina händer är krona mitt ansikte är leende tusende pärlor in till mitt inre andas slöja skir
ser munkar vandra de möts i mitten
ser

det stiger fram många bilder
en man
en kvinna
vandrar deras händer är om varandra
det strålar runt handcirkel
inom deras händer nu gemensamma händer är ett barn
ett hjärta
en pärla
deras kärlek
de kupar händer varsamt om
den sköraste
starkaste pärlan
stjärna föll i livets hav
pärlan fann dem
en närhet så oändligt vacker

jag ser vad bönen är
intighet
pärla omsluten av händer i
samtalande gemenskap förberedelse
förspel den dagliga gärningens berörande hand


mannen talade
en man strövar stilla i skogens marker
hans steg är mjuka
följsamma lyssnarsteg
länge
har han övat
gången

mannen är ett med marken
varje rörelse
följer
i är
mjuka spår
lämnar mannen efter sig
foten sjunker
varsamt in i
mossa
mossan omsluter
hans fot
då mannen lyfter foten
reser sig mossan
ler tinderljus
rörelse
omfamnar varandra

mannen sträcker ut handen
en fågel flyger däri
de möter
varandra
är i

mannen öppnar ögon
solstrålar fyller
ögon

mannen stiger in i sjö
vattnet omfamnar
hans kropp
näckrosor
samlas
runt

mannen är i skogen
ändå icke
han är
ett
mannen känner stegen
stegen känner mannen

vid elden
sitter mannens kvinna
bakar bröd
doften fyller hans inre
mannen och kvinnan talar
ömt med varandra
platsen andas
fredad
fridsro

mannen vandrar vidare dröm

var natt ser han hennes vitskimrande päls
hör hennes sång vargmoder är du

pilbågsmakaren
står vid bänken
det doftar ene

han limmar tunna banden samman
band givna av träd
lim givet av växters
av djurs händer
band till band
fogas de
samman

mannen väntar stilla tålamod
tvinnar trådar
med varsam
fingerkänsla
håller dem
till sol till måne
ber om
löfte

i banden ser han slutna händers vilja
om varandra
solväv lindas
om
så är de i varandra
han böjer dem varsamt lätt
spänner tråd i månskäras båge
pilbåge är
i hans
hand

var natt ser han hennes vitskimrande päls
hör han hennes sånger
känner doft av bröd

mannen sitter vakande täljer pilar
väger känner för och emot
ber fåglar om fjädrar
fäster dem vid

mannen ser bilden av kvinnan vid elden
önskar henne vid
mannen ställer sig med båge i hand
viskar bönen vida
lägger pilen an
följer pilens
väg

ser hennes ansikte i ljus

mannen breder ut sin längtan över markerna
in i öster väster syd norr

min älskade pärla
snart är jag hos dig
ty jag är skalet vilket höljer dig
då stormarna rasar
mina händer kupas
runt din låga
du är värmen i mitt liv

så talade mannen

fadd bouquet

steg låg utslängda på vägen
planlöst kringspridda

det gick icke att urskilja
vems eller vad

övergivna vilsna
tycktes
de

stigfinnaren böjde sig närmare
lade handen till

det fanns inte värme
de var satta för
längesedan

ändå
var de
färska

stigfinnaren lade örat till marken
tyst tystnad rådde

stigfinnaren lyfte ett av stegen
såg glimrande
guldkorn
kände
sig
rik

drömde med ens om allt
guldet skulle giva

vinden vände ord ekade
tomma
tomma

stigfinnaren iakttog stegen såg hennes blodstårar
visste med ens vari kärlek består

såg så ryggtavlan av den brutna linjen

såg druvan glöda i blick
den sönderslagna
foten då glaset
sakta

föll

ur drucken gärnings
hand
*
*
*

för en stund
kände jag mig
rik

kärleksrik
trodde vinden hade vänt

ända tills jag såg hålen i stegen

vinden vände

visade

ord ekade tomma

plagiat

upprepningar

iakttog stegen
såg

såg
hennes blodstårar

då visste jag med ens vari kärlek består

såg ryggtavlan av den brustna linjen

såg druvan glöda i hans blick
såg glasets sönderslagna fot
den skar in i min tilltro

såg ryggtavlans stolta hållning
höger hand sträcktes efter vinglaset

han snurrade det runt beundrade
dess rubinröda bouquet

han höjde glaset långsamt
slöt läpparna runt
njöt
av
känslan

känslan
då saften rann nedför hans strupe

hans ande sövdes
hans själ sövdes

ser druvan glöda i hans blick
glasets sönderslagna fot
skär sönder
tilltro

ryggtavlans stolta hållning
ropar fatalitet

du sjunker mer och mer
i min blick

du trampar
söker binda
fast

du lyfte
lyfter glaset

lyssnar med ointressets nick
den enda röst du vill höra är din egen

sägandes
det är en kärleksgärning


hon strödde rosenblad in i vinden



stupstocken (stupan) (blog)

han band henne vid stupan

piskan ven


rytmen dunkade inom

skar ryggen i strimlors
blods ränder

hudklädnad hängde trasor


ur röda vägar
steg de

grinande leenden
illagörarna började om


rytmen dunkade inom



han vände henne fram åt

rytmen
dunkade
inom

han slog hennes framtid

blånader blommade
växte

väx te


landskapen skiftade
i färgmönstrade

suddiga

tydliga konturer

hon stängde för spåren
för överlevnad

såg med förundran kroppens oigenkännliga konturer
dalar, berg, kullar, böljande smärtlandskap

hon vandrade med handledsringar
fotledsringar alltid där

märkt


de kännande
de hörande
de seende


såg hennes inskurna svartrödblås
handledsringar
fotledsringar

skärsmärta

hon vandrade böjd med blick
fastnaglad vid
golv

reser stängeln sakta

Inga kommentarer: