lördag 10 december 2011

den 10 december 2011

det brinner en eldkase på min trappa
du tände den till behov
du sade
kanske i de stunder dina händer fryser


inom mig
andas
tempelskogars värman
däri
är jag
välkomnad


utom


tystbladen
omfamnar mina händer
jag flyter bort
jag fryser
en skugga lyfter båge


en fackla sätts till
eldblad
omfamnar mig


livsåskåda
ning
livsåskåda


skådande liv


åskådare
å skådare
o skådare


skådare
skopa
doftar mazur


vilket är det hårdaste materialet
materian
mater i an
är det stenen, mineralet
är det stål, metall
och är dessa hårda eller innehar de en täthetsgrad
en minimal genomsläpplighet
ändock
vittrar de sönder
sägs det
jag säger de vittnar om stjärnsfärers bud
är dessa hårda eller innehar de en viss hårdhetsgrad
stenen mineralet stål metall
jag skulle vilja säga att det hårdaste är det stängda hjärtat


ser du sjön vid bergets fot
är det fötter eller
håller berget fram sina händer med sjö i
denna sjö är av så många vandringar
gråterskor har suttit vid dess rand
snö har smält
regn har
så många har och ändock i är
är bergen hårda
ur berg stiger stjärnor
mineral metall
röken stiger böljande
förtätas
skimmelhästar vita
med mjuka hovar skrittar de lätt in i
vildblomstrens ängsring


i sjö lever en kvinna
orakelkvinna
i hennes stämma ljuder varje droppes färd


kan du hjälpa mig se vägen
varför skall jag hjälpa dig
jag ser min människokvinna halta
visst är det min vilja att hjälpa dig
jag kan det ej ty hon är redan hjälpt
ännu orkar hon ej se stigen
vägen
stig in i mig människokvinna


människokvinna stiger med ömma fötter i
så lätta
strömmande
är hennes steg
hennes andedräkt skimrar själen in i rörelse
fåglar ser dimma sväva uppför berg
och berget är bruden skrudad i vitt
vår sommar höst förgår
vinter andas stjärngnistrande
däri släpper berg stjärnor fria
upptända nordans ögongrottors natthimmel


och kvinnan från skyn vandrar med mjuka mockasiner
breder vävda sjalar över kalkar urdruckna
in i vilosömn
det sitter en kvinna spelar på
ormbunksbladens strängar
ormbunksblad
susar dröm in i min vilande kropp


ur örnens ögon flyga korpvingar
lyfter skopan till spruckna läppars glöd
handen vilar lätt till nacke
källvatten fuktar ordens torka
skogen, skogen bär bladkorgen in i hjortronmyren


inom mig
andas
tempelskogars värman
däri
är jag
välkomnad


livet är stilla vatten
det är gott veta
vatten strömmar


vandrar sjövägen


de säger
spegelblank är ytan
det är gott veta
vatten bär


vattenfall är porten
rinner ur bergens himmelsdröm
vandrar sjövägen
genom fingrar
vattenfingrar
uppleva liv är min vilja
innan jag lämnar detta
når fridsstilla
möter blå bergsvallmo
i klockdalen
de ropar böner ur minareten


blådrömsgräset bär plymer
omfamnar
vildhästar vita
lyfter blicken
flyter in i vordna
vildblomstrens vandringar


livet
är
stilla


jag hör fjäder falla i mitt bröst
skriver upprepande
andas


och molnen flyter samman
är himmelsspann
draget av
tolv fjärilars ljustrådsband


hennes ögon är stjärnstrålande
ur händer häller hon regn
vattnar jordarnas veckade kjolar
hårt stärkta plissader
andas klockvolanger
de cirklar i fridsstilla


jag ser
läderhuden lösas upp
ser skönheten
genomsläpplig är hudens siden
skimmer i
sannhet


med silverne nål
rörs mitt finger vid
rubinröd bloddroppe är
bäckar vilka strömmar nedför
bergs sidenhud
ur dalen stiger vita hjortar
ur
den svarta pumans öppnade vingar


hennes leende
klingar


i trädens vristbjällror


jag hör fjäder falla i mitt bröst
skriver upprepande
andas

Inga kommentarer: