onsdag 14 december 2011

den 14 december 2011

i meditationen såg jag mig – barnet –
barnblomman
strålande söka berätta
ungdomen
ungdomsblomman vissnande
strålande söka berätta
min upplevelse


i kärlek till liv


den hårda handen
vilken slog mig över munnen
den hårda genomborrande blicken


gjorde så ont


och jag undrade i meditationen
varför slår ni mig ännu

hårt




visa mig
till
de blanka
städerna


däri
allt
är


blankt


minnesblankt




mycket av det en människa förnekar
innan det ens frågats
är hennes är
ser du visdomsbärarna
skator
giraffer
zebror
tassbärare med fläckar
vad säger de dig


vad händer i det de är i rörelse


vad viskar
visdomsbärare till dig
inom dig
med dig




jag ser dem
sitta i ring


är de kvinnor
är de män
hur många


i drömbladet
vet jag
detta är kvinnor
visdomsbärare


de vakar


i mitten ser jag ett knyte


ett barn
en kvinna


kvinnorna är tolv
rosor


runt


henne de vakar
med
*




så vandrar vi
öppna landskap


kan se
så långt ögat når
ändock ser vi ej längre än till näsetippen
ett näs är ju en slags udde – i min värld –
en udd


se blyertspennans udd
du vässar denna och den är vass
skriver klara linjer
kanske kan sägas vara skarpa
alltmer trubbas den
rund
trubbig


du lägger den till vila


udden
ja den är berättarljus


så vandrar vi
öppna landskap


kan se
så långt ögat når
ändock ser vi ej längre än till näsetippen
ett näs är ju en slags udde – i min värld –
en udd
ett nässlut
varför nyser du fnyser du
ett nässlut
ett uddslut


med andra ord väljer vi att släcka ljuset
därmed synes ej detta nässlut uddslut
vi famlar i blindo samt märker ej att vi står fasligt nära kanten


i mötet med barn ”måste” vi se längre än näsetippen räcker
”annars ramlar vi utför stupet” -. nåväl barn brukar mjukt ta emot


i mötet med barn ”måste” vi se längre än näsetippen räcker – observera att detta ej innebär ett bildgörande av barnets väg. ett sådant bildgörande är en tegelstensmur vilken hindrar barnet. det är bara det att det ej går – är förenligt med barnets hjärta – att hindra barnets livsväg; den vägen står skriven i barnets händer. barnet gör sig inte illa –oftast – om du ej med hög röst eller skrikig röstvolym ständigt hindrar barnet. detta falsettskrikande är din egen osäkerhet – du litar ej på dig själv och definitivt inte på barnet. barnet gör sig inte illa – oftast – om du ej med hög eller skrikig röstvolym ständigt hindrar barnet - ordmässigt, gestikulerande hotfullt hindrar barnet - . jag säger absolut inte att barnet har tillåtelse att gå bärsärkargång och slå sönder allt i sin väg. jag säger inte att barnet obehindrat skall fara fram och exempelvis sticka händerna i elden, dyka in i havet, lägga händerna på kokplattan, ställa sig på vägen i värsta rusningstrafiken – det är inte detta jag säger. jag säger: lyssna till barnet samt sätt sunda gränser inte hindrande – livsutforskandehindrande. lär barnet att ha tillit till sig själv – finns i bakgrunden samt sätt den sunda gränsen innan barnet sticker händerna i elden. låt barnet lära känna elden, havet. låt barnet en bit ifrån – lagom nära – få känna hettan från kokplattan och så vidare. detta är att sätta sunda gränser ej ge barnet förbud. därigenom kan barnet sakta uppleva tillit till sig själv: jag känner världen – jag upplever världen från mina inre djup i min hud – jag är i världen – världen är i mig.
vi är lyssnarljusvärme till med varandra


det finns en läroväg vilken är en stig för er båda: förebildsvägen


genom dina gester
din gestartikulation
visar du barnet


hindar du ständigt barnet utan ett ”genomarbetat” själv – en ”genomarbetad”/övad person så stiger fördröjningen fram.
fördröjningen är ej förnöjsam


i närheten till med barn gäller ej förskrivningar
jo en; den heter jag är den jag är
denna fördröjning är
att bygga en mur vilken skall vittra samman
innan barnet kan se
sandens rubinstrålar


öva dina artikulationsgester
gestartikulation i nära närvaro


detta är åter bilden av sagan
sagoberättaren


en sak ytterligare finns att säga;
barnet – barnet upphör inte att vara varje så kallat vuxen är ett barn


hela mänskligtillvaron
mänsklig
till
var
on – ron
är ett barn


hur möter du ditt barn

Inga kommentarer: