torsdag 8 december 2011

den 6 december 2011

ur
ursprung


urd


urd, ur, ursprung


arkeplag arketaktiska arkefaktiska
arketyper


urd


moder i dig andas liv


hon säger


luta dig till stammen upplev rötter sjunga
jordekronas ådror, hör mitt blod skimra dig
lyft blicken in i himmelskrona, se mina händer fingrar sammanflätade
jag silar ljus in i edra munnar


tala, tala fjärilsljusa vingar
vandra vandrerska


så mycket påbörjas i mänskligvärlden, uthålligheten är knapphändig, knappt nåbar
ja- fullfölja är ett av det svåraste, uthållighet är en gåva vilken växandet innehar ditt växande har en stor portion uthållighet, i mänskligtillvaron är hastandet mer i bruk än uthållighet, det sker dock uthållighetssträckningar


varelser ur de gamla mytologierna stiger fram ur bergens ur
urd släpper för en stund, i en stund sländan fri, tråden är bäckar, åar flöden
ådror av månsilver av solguld




och jag frågar eder
är det verkligen möjligt att vi kan flyga, färdas genom tidstunnlar


den tunneln är en tidsridå


och vi svarar dig


ja – det är en fråga i exakthet visande det tid – enkel – riktad tid är, även i det tunnlar innehar tvenne färdriktningar vari är tunnlar byggda, till vad är tunnlar byggda. kanske såg de blodkärlen, kanske såg de


och vad ser du


jag ser just nu vägtunnlar, ser tågtunnlar
det gör ont i mig ty de - jag ser dem hacka, ser dem spränga sig genom berget, en tunnel genom berget, en tunnel vilken egentligen inte är i - denna tunnel är ett slags brott, mer ett solar plexus brott ty däri, ungefär i det området är tunnlar


vad ser du


jag ser ett äpple i en hand ett äpple ur vilket kärnhuset tages ut med ett köksredskap, kikar ut genom hålet ett titthål i äpplet en kikare


tunnlar
i det du står inför en tunnel står du på sätt och vis framför ett gapande svart hål
en mun vilken du ej vet huruvida den skall sluka dig hel eller tugga dig en stund
du vet att du skall åka genom denna tunnel och har inte en aning om hur utgången ser ut, även i de stunder du har en karta i handen vet du inte med säkerhet – det du kan säga är;
här står jag och verkan av min vandring är orsakad av just denna vandring – detta steg. och har jag väl begett mig kan jag ej plocka stegen, bären åter i korgen. detta är det trångsynta tunnelseendet vilket förorsakar sådana mängder av beslutsångest samt mardrömmar, den största mardrömmen du gör är bilden av det du skall möta, detta är en tankebild vilken ej exponerar är, en tankebild vilken ej egentligen existerar såvida du ej ger denna tanke ett existensberättigande
i denna bemärkelse kan vi färdas genom tidstunnlar
det är dock en färd
vilken egentligen är tämligen enahanda
den färden mumlar hela tiden
tiden
orsak samt verkan
verkan samt orsak


vilken tur
vilken otur


det vet du ej


i det du står inför en tunnel står du på sätt och vis framför ett gapande svart hål
en mun vilken du ej vet huruvida den skall sluka dig hel eller tugga dig en stund


den tunneln är en tidsridå


nu eller är
torde i dessa ordstäv vara symptombilden
eller varför inte fantombilden


*
fjärilar har
i trenne dagar
i trenne nätter


spunnit
vävt


den finaste sidenväv


månvind sveper mjuk


ur


fjäril


stigherr hon


bäddar ängens bädd med
vitskimrande sidendröm


i grynings pärlljusa
rör hon
vid


molnöga


lägger liljekalken vid


huvudgärdens sömn


drick
älskade


drick din
morgonstämma ljus


lågan i fönsterkarm
stol


fladdrar
mjuk
skimrande


han ser en
fjäril


flyga in i vinteräng


snöflinga
smälter
på hans


läppar


*


i den västra vänstra skålens huvudlandskaps linjära tid bygges allt, brygges allt är tankestroferna orsak verkan, verkan orsak en mer eller mindre ständig tidsvandring
i denna tunnel tunnelseende


den tunneln är en tidsridå


vi kan jämföra detta tänkande, ty det är detta det är – ett existenstänkande, en teori en föreställning inte ideljuset.
detta orsak verkan, verkan orsak kan liknas vid en oformlig kropp, en så kallad oformaterad verklighetsförankring, en oformad kropp är det tre – årsbarnet, sex – årsbarnet samt tonåringen upplever kroppen vara
ett mer eller mindre hinder vilket står i vägen


vandra in i dalen
vid floden


hämta dig lera


denna ständiga
orsak verkan
verkan orsak


sätt dig vid drejskivan


detta ständiga
orsakverkande
verkansorsakande
är att ha bestämt sig
bestämt sig för att det godiset skall jag ha
jag vill ha
vill ha


bestämt dig för att så skall vasen se ut
se ut
leran har emellertid ej de beståndsdelarna
den sammansättningen att den kan hålla upp den tyngden
för att se ut så som

som
du har bestämt
leran rasar samman
du morrar
daskar den i drejskivan
hårt fast
öser mer vatten och sparkar igång drejskivan så den glöder
eller mer


du
glöder


du har bestämt dig att vasen skall vara så sirlig och enormt hög


den rasar ty obalansen är verkställd genom ickelyssnande


i tystnaden
stiger
du


ur
tunneln


den tunneln är en
tidsridå


linjal


du befinner dig i


livets
cirkel
*


kvinnan vandrar
till flodens
viskande
stämma


kom
kvinnofägring
kom


hon knyter upp kjolar vida
stiger i
till vaderna


knäskålar
svarar
stenskålar


lyft lera i dina händer




kvinna lyfter röd
lera


anings blå


solskiva
lägger sig inför


kvinna drejar
kruka
vas


solskiva strålar
månsilver väter


torkande


lärft
*


du kan med kärlek befinna dig
i då i fram i är/i nu
du kan knåda leran samt inlyssna
lyssna in


och vasen blir


i detta balansskapande
underskön med


ögonblommor i


i den omfamnande tiden
är allt samskapande trådar i livets oändliga väv


det är oändlighet
är evig skönhet
*
i tystnaden höres


maskrosdunet
tala


såpbubblor
tala
*


du kan trots orden vi sade: du kan ej förändra ett annat livs öde – säger vi att du i denna balans kan förändra
kan förändra det förflutna


hur gör du det
hur kan du förändra det förflutna
*


hon stiger ut ur
mardrömmen




kvinnan
omsluter


bakombarnet
förflutna
hav
ej med tanken


med dina händer


viskar
jag accepterar dig för den du är


kvinnan öppnar
händerna


släpper duva
fri


inväntar
duvas återkomst
med den grönskande kvisten


*


detta är ej ett negativt accepterande
det är att ge upp den negativa kampen
stiga ut ur mardrömmen
väva ”nya” drömmar – det nya är skeende – det är att ge upp den negativa kampen – det är att ge upp i positiv bemärkelse samt stiga in i det föränderliga universums balans


upphör vi med vårt ständiga sökande
samt etablerar i bemärkelsen stiger in i den jag är den du är
stiger vi ur sökandet in i närvaron
samt blir skapande i skönhet
vi blir skönheten
vi blir de heliga rum vi så effektivt söker efter
vi blir
exakt det vi är


vi kan också säga att etablera är visshet
den visshet örnen utstrålar
strömmar
i den stund örnen släpper klippan och är luft
trots att du med dina ögon ser en örn


du visualiserar ej längre
du har etablerat
flyttat in i den du är och i den vissheten vet du att allt är gudomens ljus
gudomens värme
i kärlek


i den kärlek du är
*
jag har ägnat alla dessa årsringar
till att bekräfta negationerna vilka gavs mig i oförmåga genom deras ögon


detta var det liv – jag för mig – kunde bekräfta
genom de ögon jag då
hade


jag kan ej ändra det skedda
jag har vandrat med min skam
för de val jag gjorde
genom de ögon jag då hade
vandrat med skam
för de steg jag gjorde
genom de ögon jag då hade


det var de bokstäver jag såg
brännjärnsinskrivna
det var de bokstäver jag såg genom dessa ögon


jag inser nu
att jag kan vidga mina ögon


jag kan ej göra bedömningar utifrån
de ögon
jag såg genom



jag ser nu
omfamnar mina tankar
samt lägger dem i hjärtkorgen


däri leder de mig i kärlek
däri har jag förändrat


fram
nu/är
bak


mitt tänkande har blivit det detta är


hjärttänkande


jag kan icke skämmas
för det jag gjorde


de möten jag var i


genom de ögon
jag då
levde med


däremot kan jag omfamna då med
mina
ögonvingar


samt se med
skarpa linser


just det


snö


är


*
jag stiger ut ur sökandet
in i närvaron


samt blir skapande i skönhet
vi blir skönheten


vi blir de heliga rum vi så effektivt söker efter
vi blir
exakt det vi är


är i
visshet


den visshet örnen utstrålar
strömmar
i den stund örnen släpper klippan och är luft
trots att du med dina ögon ser en örn


du visualiserar ej längre
du har etablerat
flyttat in i den du är
i den vissheten vet du att allt
är
gudomens ljus
gudomens värme


i kärlek


i den kärlek du är


*
satte mig
i snölyktan av
glasvingars kristalljus


gavs nya glasögon


ett av de största nystan
välordnat nystat rullade in


nystan med alla berättelser
bliv


livsfjäder


i min hand


jag har ägnat många månvarv
till att med denna fjäder putsa tråden


genomskinlig
vit


jag inser att jag kan möta allt


igen
och igen




samt se med
kristalljusvingars ögonvidgan


allt är nya möten
nya är skeenden
en nya


jag inser


genom att du älskar mig
älskar jag mig


genom att jag älskar mig
älskar du mig


genom att jag älskar dig
älskar du mig


genom att du älskar dig
älskar jag dig


därigenom är vi
levande ljus
levande värme


just det
snö


är

Inga kommentarer: