söndag 4 december 2011

den 4 december 2011

upplev


ditt själv


i det inres
djup


detta är att dyka
djupt in i haven


stig upp
till
ytan


var dig själv
i ditt själv


detta visar dig valen – valfisken
*
havet
frågade mig


varför
grumlar ni min yta
jag klarnade ytan så att ni skulle kunna se bottnens
bottnarnas skönhet


se alla klippor
alla rev


vilka ni stöter på grund på
på grund av den grumlande ytan


se jag lyfter mina vattenvingar
kupar dessa till en skål med
genomskinliga väggar


du behöver inte känna dig vara måltavla för prickskytten
i det du har avklätt dig grumlet
behöver ej värja dig
ej försvara dig


bara
vara


genomskinlig
är


se jag lyfter mina vattenvingar
kupar dessa till en skål med
genomskinliga väggar


i skålen bär jag
visar jag allt det jag är


rentvättade fönster är skinliga
skinande
blanka


vad är det blanka


hästen heter blanka …


det blanka är tömt
är renat
rent


hästen är tvagad
ryktad
borstad


befriad från grumlet
är ej tanke mer
är
häst


det blanka är tömt
är renat
är
rent
skinande leende
ett slags glädjeuttryck


det finns ett uttryck:
den genomskinliga lögnen
jag skulle vilja säga; ett förande bakom det upplysta av ett väsen vilket ej bär lögnen med sig


lögnen
det icke sanna
grumlar ytan
grumlar synen
och det är i de färdlederna ni går på grund


färdas ni med klara avsikter
i rena vatten
styr ni runt eller genom klippreven vilka alltså därigenom ej existerar


det finns intet att dölja för den vilken lever i sannhet
efter
med sitt hjärta
*
(ögonvråsfågel)


det finns en bok med tomma sidor
var gång du upphör


stiger tecknen fram


inte i en brusande
älvfåra
med rullande
timmerstockar
dånande


slippriga


det finns en bok med tomma sidor
var gång du upphör


stiger tecknen fram


ett och ett
för att du skall kunna läsa


läsa dem alla
seendedjupt


i den boken existerar ej vrakdelar


varje sida är


ordväv
livsväv


är sammansatt
*
valv
välva
bro


brovalv


och haven mynnar ut i floden
och floden mynnar ut i haven


mynnar
munnar


och floden flyter under


under
stiger
upp


*


det viner in
genom
väggstängsel


värmen flyr in i hjärtats röda ström
haven stiger över härd
knäpper
fingerluta


*


Lutar mig till
Sömmargångens stämma


*




fågel sitter på mitt bröst


knäpper upp
blusens pärlknappar


ur öglor
av pärltråd


månhjulen
snurrar




kvinnofloder i drömstrofer


rytmstilla
vishet




sälar glittrar
i natthavs strandklädnad




fågel sitter på mitt bröst


knäpper upp
blusens pärlknappar


ur öglor
av pärltråd


viker upp valven
bron


det seglar ett sagoskepp med
skimrande segel i höstfloden


glödande


lasten är
dunen


lättar


skrudar markerna vita


vid tjärnens spegel
målar hon ögonen med kanjal


läpparna med
körsbärs
smultron


ordpärlor
viskar hon


på kinderna doftar hon ros




ugglemor sluter brovalv


knäpper blusen samman




det vakar en fågel
i ögonvrån

Inga kommentarer: