måndag 12 december 2011

den 12 december 2011

allt du lyfter in i ditt hem skall vara ditt förtrogna ej giva dig splittring


tretton dagar
nätter
vandrade de


barnet vandrar tolv ringar
tonande
ljuder


själen


barnet är tonåring


jag lärde mig vilja, lärde mig gå, lärde mig tala
snuddade vid tanken


tretton
en stav står rak
en halv åtta andas nära


närmre andas vinden denna trea
halva åtta


vad ser du i det denna omfamnar staven


staven lyfter
seglar in i lucas hand
in i mercurius hand


jag läste ord vilka omfamnar tretton och så många bilder stiger upp
bilder vilka jag nedtecknat

läser jag
samt möter bekräftelse
det jag i djupet av mitt hjärta bar fram


i det du läser en bok för barnet
kan du samtidigt befinna dig annorstädes
boken är ditt stöd
ja – ett slags bokstöd lutar du dig till


läser du själv boken för att sedermera
se
de
mera
berätta sagan/boken för barnet med barnet kan du ej vara annorstädes


i det du läser sagan med öppet sinne
stiger bilderna upp inom dig, detta är de bilder din själ rör sig i
naturligtvis är detta beroende av att sagan lever i en oöversatt otolkad skrift
att sagan ”bara” är nedtecknad så att säga rakt upp och ned. i denna oöversatta otolkade saga lever urbilderna, arketyperna så är det; hur dessa ser ut är beroende av din betoning
låt oss säga att du övar dig i sagan
så är du redo
redo att
det är dags bjuda in barnet till denna festmåltid
du kanske har bett elden till synlig rörelse
elden värmer er
du kanske har bett ljuslågor till
dessa eldväsen skimrar edra ansikten


ni sitter tysta en stund
en knappnålsstund


du har ett sagopaket i dina händer


ser du
kuvertet av linneväv vit


stämningen är
förväntan
inväntan


barnet upplever din stämning


så faller den första orddroppen


det var en gång


därmed viker du försiktigt
för
sikt


upp den första fliken


barnet följer med blicken varje din rörelse


vad är det du gör
vad är det du gör i detta berättande
vari du är helt närvarande


jo
du andas sagan
in i barnet


du andas andebilder in i barnsjälen




i sagor kan du se mytologiska gestalter
andas
blåsa
energier in i eller över människan vilken vänder sig till dem
vi kan säga att alla dessa väsen – elementväsen är av sagan komna
därmed talar sagans väsen till dig
sagan säger;
jag är nycklarna till dina skatter
var gång du kallar
låser vi
tillsammans
upp skrinen


sagan är en förberedelse till; är en groendeprocess
är det bönen är – förbereder – bön: barnet önskar närhet/näring
bönen kan du ej lära
jo visst kan du lära dig rabbla böner både baklänges samt framlänges – frågan är huruvida du är närvarande i detta.


bönen kan du ej lära –
bönen är hjärtsång och boken läste dina andeföräldrar
innan de lade dig i jordevaggan
och där i skyarna
vid elden nynnar kvinnan från skyn – himlakvinnan
bokens bladvingar
och du kan höra den ty den är närvarande ej annorstädes


och i det du vandrar med bönens hand
omfattandes
din


så vandrar ni in i den största sagobokens förverkligande; universums kärlek


i människodalen kan det byggas hinder
byggas fördämningar
byggas murar
vilka ger sår


kärleken helar såren
därmed återvänder hindren in i skogen
det växer
en trädlund
i skogen


hinden
betar i
ro


fördämningen återvänder in i floden
murar in i marker


se det bävern skapar till vattnens levnad


och kärleken
kan
”till och med”


lyfta hela människodalen


aftonen
vandrar


stillnar vid floden
livsfloden


bär en korg
en vaskpanna




böjer sig in i
lyfter korn


guldkorn


strör kornen i ängen
guldbladblommor
skrider
vida cirklar
fria






här har jag levt länge närmare bestämt i evighet
vilket jag önskar var evig;
evighet greppar om/håller fast


evig andas föränderlighet oändlig skönhet i skapande helt utan att överge urhjärtat


ibland ber jag mig vingar till eller en vind vilken lyfter mig härifrån


träden har sett mig alltmer böjas av oken jag lagt över mina skuldror
stenar har lyssnat lyssnar till min närhet


undrar


kan ett liv växa in i väggarna


om ett hus har rötter har dessa nog växt in i mig


ådror
dialys


och jag förmår ej slita mig loss


och varför skall jag


ja, varför skall du


hör du skallen ljuda


upplever du rävens darrande kropp


skälvande regnets droppar
pärlor
på gräs
spets


väter rävens torra strupe


bytet
är räven
räven är
bytet


spring bort byting
bortbyting


de bytte dig mot en daler


skallen kommer allt närmre


varför
varför skall jag


du har gömt dig
för ådrornas
rörelse


se droppar sjunka in
vik undan ridån


lös gräsets bundna form


se tyllgardinen mjukt röras av vind


en fläkt av ande
i dina ögon


skallen tystnar


räven nosar
vädrar


fridsstilla


hör droppars klanger


jag ser ringarna på vattnet
ser dem bli fler och fler


ringarna har ej brådska
lugnt följer de


händelsen
förloppet


jag sitter i mitten
lyssnar utåt


vid stranden når jag kornen lagda


andas kornen
i begrundan andas jag in
mig


så är det


det är ej de stora rörelserna vilka alltid bringar bud


tillåt ringarnas rörelse


se huru ringarna
visar sitt väsen


vad ser du


jag ser delfiner


jag hör delfiners sång


*


I lunden


Trädlunden


Sitter ett kvinnoblad




Hon föll ned från
En gren
Av


alla grenar


spelar på silverne
strängars
klara




trädlunden viker undan blad


bäcken flyter med vinden


ormen ringlar
vattendraken ringlar
fjällen tindrar i solen


följ mig
följ rörelsen


kvinnan reser med bäcken


ser träd lägga sig tillrätta


ser pärlande päls
ser vita tänder
glittrande ögon


kom
låt oss spela plockepinn


gång efter annan
gör de så




glitterögon ler
nu har vi övat varsamhet nog




lägg din kvinnoskrud här
stig in i skruden jag giver dig


och kvinnan är en bäver


bävrar dyker i bäcken
är bäcken
följer strömmen


lyssnar


fäller ej blad
fäller träd


plockepinn


de bygger en damm till skogens leverne
till vattnets leverne


och i dammen andas ringar

Inga kommentarer: