tisdag 13 december 2011

den 13 december 2011

så flög jag in i nattvindan


natten var en kvarn
kullen där kvarnen lever
öppnade händer
kvarnforsen ljöd stark


foror kom från när och fjärran
mest med säckar av jute
av gjort


de stora kvarstenshjulen
ljöd


malde skal av korn


pudrade innandömen vita




tidszoner


tids sonater


tid


en stund
en plats


understunder
överstunder
väver samman


stunden i den mänskliga tiden
är
lång


i den gudomliga tiden
är detta lång


skeende;


ser du
snöflingan
smälta



i


din hand


droppen sjunker in
upptar din hud


i


skimrande
*


teknik
tekniker
det finns många upptänkliga tekniker
är teknik teologi
övande inkännande
upplevande upptäckande
utforskande
förberedande
är teknik teori
tag det du tänker in i dina händer
fungerar det i gärning
då är tekniken samt teorin sammanflätad i fungerande verklighet
är teknik –
är teknik summan av erfarenheter
är teknik
trumlade stenar
sumerisk dans
sufisk dans


förundrad har jag sett dem cirkla
solar i universums hav


vita
elfenbensskivor
det jag ser i det jag nedtecknar elfenbensskivor – hur kan detta vara elfenbensskivor ty det jag ser är i storleksordningen av stora gongongs


så vackra är dessa elfenbensskivor och jag ser ljus skimra igenom
just igenom


i det jag nedtecknar elfenbensskivor upplever jag sorgsenhet
vilket ej är det jag skrivar är sorg.
sorgsenhet ligger nära smärta


i gryningen står de stora gråstenarna
gråskuggorna
den läderartade huden andas vandringsmantlar
damm
gråskuggor stå vid savannens vattendrag


hon håller upp smycke inför månmoders ansikte
gläds inför budet
smycke glider mellan fingrar


de stora gråskuggorna står vid savannens vattendrag
vattensmycke


solvingar purpurerade
rör vid vattenpärlor


snablar
suger
solvatten


en vind
något rör vid savannträdskrona


en våg av de stora gråskuggorna
klarnar


elefanter lyssnar
skenar
marken gungar


gungfly


röddamm virvlar
gaseller
zebror


flyr
flyr med fåglar
allt är
gungflyende rörelse


elefanter skriar
skriet virar sig in i mitt hjärta


ett skott


tystar


en hand lägges hårt över munnen
sliter tvärt av rörelsen


ett
skott
tystar
allt


smärtan paniken skräcken genomborrar mig


en dov duns höres
röddammet faller still
still


en sörjande slöja skingras över nedfallen kropp


de
stjäl
betarna


savannen darrar i en utdragen suck
azaleor fäller kronblad


akaciaträd gråter
bärnstensögon


flocken vandrar
med en kroppslöst i hjärtan


savannens kvedosång
ryser jägarnas dåsande ögon
dvalsömnen slås upp av sörjandevåg
kvalosången stiger ur deras strupar


de
jägarna


skänker åter det de stal utan löfte


det stora djuret reser sig upp
skakar av sig
skingrandeslöjan


flocken vandrar
till vattensmycke


och jag vet att den elfenbensskiva jag ser
är
av haven


är snäckblad
givna


givna ur hennes vida händer


soltonen väcker
nejdens sovande marker


hudar doftar mjukvaknande


ser dem
snurra


vita solar


med vänster hand lyftad tar de emot
strömmar
gudomsorden in
med den högra handen sänkt
vattnar de jordarna med
gudomsorden


vita
snurrar de
snurrar de i medvetandeljus
så fjärran
så nära


i


lugn skönhet


stiger färger
färger fram ur vita


cirklar är de
ringar


och kanske
andas de in markers själsdamm
andas de in markers själsdamm i hjärtsjön till rening


och är allt detta damm de samlade stoffkornen
erfarenheterna
vilka är
teori
teknik
teologi




så låt denna teknik vara transcendent
transparant
endast i det tillståndet kan dina ögon blomma i skimrandet
vilket skingrar
molnens tyngder


vak upp
stig upp4res dig


stig in i
sjöflodens nyckelring
*


hur kan ton
samt mått/viktenheten ton vara i gemensam ordvagga
kanske av denna enkla anledning
vikt
enhet


och hur kan vikt och tyngdmängden vikt vara i gemensam ordvagga
de är i den vaggan ty deras gemensamma betydelse tonar in


av vikt enhet vikes bladen ut


solpenslar
målar


dagens källådror


månpenslar
målar


nattens källådror


källådror mötas


i tempellundens
trädsalar


däri träd är skrudade med silver samt guldblad


däri


kristalltoner
är drömfjärilars
rörelse


vilken kysser


dina ögons brunnar fria

Inga kommentarer: