söndag 1 april 2012

den 1 april 2012


det finns många vred i livet
alla vred har behov av samma hand;
slut din hand om mig
hör vinddragets mjuka sidenstämma

nej jag är inte sårad
den ende jag kan vara sårad av eller på
är mig själv

jag kan ej blåsa bort lämna över - en hand kan jag be om till stöd.
jag har studerat länge mycket länge, längre än jag någonsin insett och därför vet jag att allt sker av en mening. så det vilket bröt kvisten av meningen skall se kvisten bära frukt igen ty den kvisten vet stammens djupa rotsång vilken en gång andades och andas i himlars krona.
min vän kan du se detta träd i cirkeln, så vackert och cirkeln är ej stilla, den svävar i lugn rytm runt, för att vi ej skall bli yra, ej drabbas av yrsel och min vän kanske skakar vi alltför häftigt på huvudet ibland, ofta så att kristallstavarna lossnar. låt oss sakta tillåta dem fäste så vi kan höra de tysta tonerna igen, så vackra är dessa svävande fåglar

nej jag är inte besviken
hur skall jag kunna vara besviken
av annat slag än att jag bad om sviken; be sviken.
så är den jag skall vara besviken på mig själv
och intet annat väsen
jag såg ej den pyrande röken
förstod ej vad den innebar.

jag svävar, vandrar med en vacker korg i min hand eller bär en kont med alla mina åldrar i. och jag kan förstå mycket av det vilket skedde. annat kan jag ej förstå ty i min värld kan det ej ske

jag svävar, vandrar med en vacker korg i min hand eller bär en kont med alla mina åldrar i. så är vi alla drömvävare. trådar till vävar gives av månspinnerskor. den allvisa modern, den stora modern spinner tråden, drömtråden den vidastora, tråden rinner vidare – min vän ser du floden ser du floddeltat, ser du din huds alla ådringar, ser du trädens rötter, bäckar åar floder rännilar. ser du regnen, smaka regndroppen vilken fuktar dina läppar, andas in regnen i din hud. vänd ditt ansikte in i regn upplev hur regnet smeker din klädnad tills du står helt blottad, naken andas i den stunden ut öppna din strupe och tillåt regnfjärilar jublande flyga ut, hör din stämma i jublande lovsång utbrista jag är. och hon ler i det hon ser dig virvla med lovsången, den stora modern spinner tråden, tråden rinner vidare, vidare, vidare i vidaregrenen till månspinnerskornas sländor. himlarna, haven, luften, universum är en ocean av med böljande trådar.
den stora bergsfågeln är en fågel är en bergsdrake. den stora bergsdraken viker ut mantel vingar. trädet stiger ut totara träd vackra reser dig ur höjderna ur djupen dina frukter äro genomsiktliga eldar röda, eldpärlor ur marsandning, samael andas järn  tonande c. så är allt givet, stiget ur träd. moder hur sker detta – sätt dig i min hand, så skall jag berätta dig. du ser rötternas ådror löpa i alla riktningar hör barnens glada pärlande lekar. rötterna; till synes ser du dem helt stilla, stiger du in i rötternas ådror skall du se huru de rör i jordens gryta. mina rötter är en cirkel, grytan är en cirkel. rötterna rusar ej, hastar ej, kastar sig ej härs eller tvärs, följer snarare versfotens rytm. så ser du min stam med barken, en vacker väg eller hur, så ser du min krona mina fingerögon så ser du hör du upplever du. skulle jag krossas skulle du se flisor, stickor – stavar – kristallstavar, dessa stavar ligger, står omlott, hand i hand, barken, barkblad; kan du se detta träd i cirkeln, så vackert och cirkeln är ej stilla, den svävar i lugn rytm runt, för att vi ej skall bli yra, ej drabbas av yrsel och min vän kanske skakar vi alltför häftigt på huvudet ibland, ofta så att kristallstavarna lossnar. låt oss sakta tillåta dem fäste så vi kan höra de tysta tonerna igen, så vackra är dessa svävande fåglar – mät icke livet i de yttre beståndsdelarnas betingelser; stig in – samt se i djupet de yttres verklighet; så sade trädet

och draken rör sina vingar
är ett träd
är ett berg
så är vi alla
drömvävare

drömnekare drömsvarare

i dag när solen skymde mina ögon skymde min hud hörde jag ett dun falla invid mina fötter nakna. dunet var kommet ur den korg jag bar med mig, korgen konten eller var detta en kåsa med klart öppnat vatten.

snöstjärnan smälter in i eken en djup suck höres, sluter blad tills de möts igen. det ouppklarnade skall klarna i tjärnens vidgade pupill.våren har många ansikten bitar glider in i händer.  runt eken nynnar tolv stenfrukter morgonsånger.
hjärtblad spirar kawakawa blad helar hudens brustna drömsträng.
och dunet gavs luft, flög ut ur korgens fingrar

regnet svävade i vita mjuka rörelser
jag steg in i rörelsen
idag när solen skymde mina ögon
skymde min knoppande hud
hörde jag vinden andas
satte mig i vindduns solsnipa
byggd av månsilver
innan jag brast är min vilja en sista drömfärd
doften av pinjeträdens skugga, doften av apelsinlundens jupiterrosor,
doften av totara träd vackra reser dig ur höjderna ur djupen dina frukter äro genomsiktliga eldar röda, eldpärlor
ibland drömmer jag om att skriva ur min blygsel
så jag sluter mina ögon
drömmer det vilket jag sakta inser alltid är bortanför mina stigar
ty jag har kommit till en punkt i livet däri jag icke längre känner tillit till mig själv

jag sluter mina ögon, de vackra ljuden stiger in, vibrationen
och sjunger de tonerna
ser det brustna resa sig ur askan.

ser du floden ser du floddeltat, ser du din huds alla ådringar, ser du trädens rötter, bäckar åar floder rännilar. ser du regnen, smaka regndroppen vilken fuktar dina läppar, andas in regnen i din hud. vänd ditt ansikte in i regn upplev hur regnet smeker din klädnad tills du står helt blottad, naken andas i den stunden ut öppna din strupe och tillåt regnfjärilar jublande flyga ut, hör din stämma i jublande lovsång utbrista jag är.

uppfylls av vibrationer från silverskivan vilken följer rödögas strålande väg.
 jag dansar, dansar; min kropp, min hud, mitt vara levande.
snäckskalsstränder sköljer in i vida mjuka vågor
kiselsandens vita fyller mina inre ögon
palmernas fläktande rörelse rör vid mina sinnen
cikadors  böljande nattoner
stjärnor är så nära att jag tillåts röra vid dem
kolibri kysser undan mina tårar
bäcken vidgar mitt bröst

för en stund stiger jag levande in i liv.

vandrar i sandens mjuka
lämnar mina fotspår

det har funnits stunder i livet inom vilka jag nedstigit i havet för att uppleva närhet. beröring berörelse, för att uppleva hur kroppen löses upp stiger in i svävande. det har funnits stunder vari jag instigit i elden i luften - de stunderna lever i dansen

lämnar mina fotspår i sanden
kanske ett liv finner dem
möter dem

kanske havet suddar ut mina
fotspår

jag ingår i havet
kroppen är följande med

armar händer är
lyftade
räds ej visa mig

en närhet
kysser mig i nacken
vänder mig
sakta
till

mina ögon är slutna
vi rör oss med vattnet
stiger upp
ur
havet

ser fotspår i sanden
jag fann dig i havet

vi ber elden brinna
uppfylla våra ansikten
förtäljer varandra
våra resor

vi är vackra skattkartor
levanderika

kisar varsamt ser jupiterrosor
sprida ut blad och doften fyller mig

plötsligt stannar
silverskivan

idag
när solen
skymde mina ögon
hörde jag vinden andas

satte mig i vindduns solsnipa
byggd av månsilver

innan jag brast är min vilja

en sista
drömfärd

doften av pinjeträdens skugga
doften av apelsinlundens jupiterrosor
doften av totara träd vackra
reser dig ur höjderna
ur djupen
dina frukter äro
genomsiktliga eldar röda
eldpärlor

så jag sluter mina ögon
inser det vilket alltid är bortanför mina stigar

ty jag har kommit till en punkt i livet
däri jag icke längre känner tillit till mig själv


i solvindens hand skälver en måndroppe
ur månskäras öga given
till den vilken smyger i natten
till den vilken skänker mjuka intryck

Inga kommentarer: