onsdag 11 april 2012

den 10 april 2012

mössan
detta förunderliga
redskap

mössa
luva

keps
hatt

kepsen
mössan kan du bära ting i
en gång såg jag barn bära grodyngel i en kepsstegen var bråttoma
i en hatt kan du bära ting
en gång såg jag en man bära vatten i hatten till en törstande

mössan hatten kan omfamna ditt huvud
skänka skydd

mössan kan omfamna dina tankar
dina eldstormar
hålla på plats
var kupande händer

i mössan kan du därmed bära tankar
han tar av sig mössan
bugar inför henne
det är ej en undergiven gest
det är;
jag tar av mig den gjorda tanken
möter dig ren
rent
utan
förufattade meningar
*

stillhetens träd fattade sömnhandens silvertråd
slut dina ögon djupare
hör regnen inom ditt stigande
säg mig det du hör
hur skall jag säga det jag hör …
töm dig
ur töm dig
på allt du lärts är vatten, är regn

hur skall jag kunna förtälja dig allt det jag hör
regnen är nu inom mig, så är jag regn

det är sant, säg mig det du upplever

jag huttrar ty kyla omger mig
vem har lagt denna slöja för
det har den blinda synen

sol stiger ur skyar
solfingrar lyfter slöjan
värme sköljer genom mig och vi stiger
vi är tusen och tusen
partikulörer
vad
sade
du

partikulörer

ja
partiklar färgfyllda skimrande
enskilda i helhet
ångmoln är vi tillsammans
vi stiger vi vidgas
är regn
droppar
hur kan regndroppar rinna
i universum böljar trådar
så vackewret är det jag ser upplever
regnen är oss är allt
regnträd
regngräs
regndjur
regnmänniskor
regnstenar
allt är skimrande vävande färger
toner klanger

vad ser du nu
barn leker med pärlor
kulor

bilden suddas
av pärlor blir
regnberg
ett berg av tusentals med droppar
av droppar
blir stenar
ädla stenar
höljes i mantel grå
höljes i mantel av smaragdmossa
stigar
serpentiner lindas
regnberget är så vackert
berget bidar
årsingar vandrar
ser du jonglören med ringar
kastar ringarna upp i luften
skimrande trollsländevingar
landar
landar
ur moln stiger soldaning
rör vid
en
sten
i berget

lirkar varligt försiktigt
är du en lös tand månne
kanske
kanske inte
tag mig in i din hand
tar jag ut dig ur berget kanske hela berget rasar
kanske
kan
ske
inte

tag mig i din hand
jag är regnberget
och hur skall regnberget rasa
då du har mig i din hand
och sker det
så kan jag dig lova
jag skall bli en av de vackraste sjöar
för dig att simma
strömma i

lirkar ut
stenen
in i min hand

bär mig till källan i blåklockedalen

där blåelden brinner
i blåregnens
gårdar

Inga kommentarer: