söndag 8 april 2012

den 8 april 2012


mitt namn är jakaranda
färdats har jag
med
purpurfåglarnas hav
de fåglar
de vilka tänder gryningens eldskål
med dem
har jag seglat
färdats till dina stränder

i purpurdalens höjder
lärdes jag studera markernas linjer
de gav mig penslar
penslar av plymgräs
de gav mig
ark
ark av allvärldars blad
tillsade mig måla det markerna uppenbarade

först såg jag släta
nakna jordar
aprikosfärgad mjuk sammetslen hud
så såg jag böljande kullar
huru skall jag eljest kunna beskriva dessa
dess skönhet
jag såg himlar omfamna markerna
markerna omfamna himlarna
så vacker var deras rörelse att skåda

med penslar av plymgräs lärdes jag studera markernas linjer
färgerna blev de min själ svarade an till

så var markerna runt mig täckta av ark
jag såg markernas pussel
utan skarvar
utan skärvor
utan skärv

purpurfåglar rörde vid mina ögon
gav mig ark av vatten
penslar var ännu plymgräs
ja, regnen sköljde dem i förstone
de tillsade mig måla det markerna uppenbarade
jag såg marker knottras
fyllda av pärlor
markerna vaknade ur sömn
med ens i och med det jag uppmärksammade dessa pärlor
vidgades synen
markerna var i detta nu
gräs var blomster var örter var ängder
var dalar var skogar
var
grönskande
växtriken
rörelsen, färgrörelsen blev allt det min själ svarade an till

så var markerna runt mig täckta av ark
tvenne lager
jag upplevde markernas växande

purpurfåglarna rörde vid mina ögon
gav mig ark av luft
penslarna var ännu plymgräs
ja, snöfloden  sköljde dem i förstone
de tillsade mig måla det markerna inträdde
uppenbarade i rörelsen ur rörelsen
ur rörelsen steg allvärldars djur
allt det djur är
gräset följde djurens rörelse
jag målade allt det vilket sändes till mig

så var markerna runt mig täckta av ark
trenne lager

jag upplevde markernas strövanden

purpurfåglarna rörde mina ögon vakna

i trenne var jag i sömn
mindes hur piskor ven runt trädet
mindes ordslag hån runt trädet
mindes röda knoppar pärlor vilka trängde ut ur trädet
mindes jordens skälvning
de vilka stod närmast såg fliken av himlarna bliva kvar
mindes hur markerna inneslöts i mörka molnmassor

hur ljuset sipprade in genom bergets väggar

hörde stenens hasande då stenen vidgade synen
ingången utgången
därmed såg jag allt bli till liv
himlarna samt markerna var ett

jakarandan satte sig mjukt intill
lyfte handen in i solglöd
arken stiger in i vår inkrets
jakarandan antänder elden
arken
i flammor synes ljus samt värme stiga in till liv
jakarandan rör vid elden manar stilla

jag kom till din strand för att förtälja dig månportens öppnande

hör palo santo träds sånger

vaggas in
i

bönerullars
skramlor

toner likt fåglar
lyfta skramlors
rullars
sånger

i det sångerna klingar ut in

öppnas jakaranda träds knoppar
in i röda eldblads purpurandning

Inga kommentarer: