söndag 1 april 2012

den 31 mars 2012



i natten kom ord vilka flöt bort undan
oförtrutet söker människan fly bort…
bilden lever kvar
jag ser ett berg – mer en bergsplatå eller kanske är det en högplatå
det finns ett stup där framme det ser jag mer vet jag
vid den kanten ser jag stenar vita
samtidigt ser jag denna bild vara en mun
en mun med vita tänder

och får upplevelsen av att genom flykten kastar människan sig in i gapet
blir söndertuggad
samt hamnar i avgrunden
med ens förs jag in i sagan om Pinocchio; hur de slukas av valfisken, ser bilden av Jona i valfiskens buk, ser bilder från tecknade filmer; denna upplevelse av avgrund

ja det är att slukas
upphöra

samt kanske därigenom till slut
höra

det är en ödslig bild och upplevelsen kommer till mig av drömbilder där det beskrivs hur de söker springa bort från något
detta något finns inte
ändå
söker de fly

detta är en real mardröm

under dagen stiger bilden in i ett ytterligare skeende
jag har sett fåglar sitta på klippor; miljontals och jag undrar om det ej är lunnefåglar. i dessa naturfilmer vill jag minnas att de liksom rann nedför klippan in i havet.

plötsligt ser jag lämlar och minns hur fasanfyllt jag tyckte det var att de bara fortsatte rakt fram – oavsett om de störtade nedför ett stup.

lämlar flyr inte
däremot är de inriktade på målet

käril
i det svaga andas styrkan
käril
i detta fall är det en vacker lerkruka
fylld med källans klara vatten

den doften leder lämlar
till

målet

*
jag vet att jag ej är ensam
vi är inte i ensam
ändå känns det alltmer att jag ej är

och visst är det så att vi alla föds och lämnar i ensam

ändå är allt en
samhet

jag föddes ensam och det troliga är att jag dör ensam
i mina ordalag;
jag följde ljustråden in i människotillvaron ensam
jag följer ljustråden ensam upplever den brista ensam
jag seglade in ensam
jag seglar troligen vidare ensam

allt går att säga emot

jag inser varför jag fäste blicken vid en punkt i intet
inväntade stunden inom vilket allt upplöstes
det var i den stunden blicken förde mig genom ytan
tillvaron upplöstes
jag kunde andas
uppleva
friden
friden i att vara ett med intet ur vilket jag steg in i människotillblivelsen
jag tilläts vara medskapande
ej
betraktare
vid sidan av

(bergsfolken)
jag ser henne sitta i månskäran
moln håller hon i sin ena hand
tråden rinner till sländan

bergsfolken såg henne skrida i det människor kallar himlavalvet
varför kallar de
åkallar de synen av det vi alla är i etthet
bergsfolken vilka lever i bergens regnbågssalar däri träden bär silverne
bär gyllene blad
däri trädens frukter
trädens bär är ädla stenar
däri blommorna på marken
i bergsgrunden är ädla stenars florstunna blad

dörren
porten till varje denna sal syntes ej från utan av allom
de med rak blick
med rena hjärtan gavs tillträde

denna dörr
denna port
fanns ej och fanns

bergsfolken levde i grundens nära
somliga säger instängda
så var det ej
så är det ej

så konstrikt släppte bergen in ljus genom små hål, porer
genom små sprickor
en av bergsfolken visar; tag detta prisma i din hand så skall du se ljusets; solljusets vandring

och berget var slutet var öppet
sjön var en gång ett berg
berget var en gång en sjö
vattnet var svävande

fiskar bar fjäll och kanske var berget fiskar
fiskar var en gång folk
folken var en gång fiskar

i havet
skrider
skrittar hästar med mjuka hovar
svansen
bakbenen är livsspiral
i havet svävar sjöjungfrur

sjöjungfrur vinkar
leder stigen in i berget
däri höres mjuka hammarslag
eldar andas
i bergsfolkens smedja

silver
guldsmeder
smider av fjällens blad
smycken till färders behov

sjön var en gång ett berg
berget var en gång en sjö

sjön var
berget var en gång
ett träd


bergsfolken såg henne var natt skrida
och marken var täckt är täckt av vita florstunna månblommor
blickar du in i himlars sjöar i himlars hav äro dessa stjärnor
bergsfolken såg det människor kallar månens faser i ljuset av det detta är
ett nystan med livens trådar
och hon spinner i sin vishets godhet

oförtrutet söker människorna fly det oundvikliga
varför stannar hon människan ej
varför lyssnar hon människan ej till vindens pärlord
varför skymfar hon människan slagregnens meningsinnebörd
elefanterna steg upp ur havet
människan lyssnade ej flydde varningsropen då havets våg lyfte splittrade själars lärft
lyfte babels torn ur marken
krossade detta och sade
se havet skölja sanden fri ren, lösa skärvornas skärande spetsar, huggtänder
se oblatsbladen florstunna mjukt segla in till stranden
för att däri samlas i lotuseldens milda ögonljus
se vit drake skruda markerna i är
varför lyssnar de människorna ej
varför bygger de människorna med slutna ögon
varför lyssnar de människorna till klirret i kassakistan
det klirret skall sina
cymbaler fingercymbaler skall åter ljuda i vinden
och de skall se lotuseldens milda ljus

bergsfolken såg henne var natt skrida
och marken var täckt är täckt av vita florstunna månblommor
blickar du in i himlars sjöar i himlars hav äro dessa stjärnor
bergsfolken såg det människor kallar månens faser i ljuset av det detta är
ett nystan med livens trådar
och hon spinner i sin vishets godhet

bergsfolken uppfylldes av gåvogärning
av silver smidde de henne en stol
månskäran vilken mjukt skänker henne vila

i månsilverdalen
andas silverbäcken
floden med alla drömmar

träden är vitsilvrande skönhet
bladen är silver är guld
ibland händer det att bladen sluter sig
i de stunderna äro bladen stenar
ädla stenar

i månsilverdalen vakar stjärndrakens goda vilja
ser med ens varje smolk i drömmarnas ögon
lyfter varsamt undan in i vita eldens låga

och marken är täckt av månblommor

i gryningen vänder månstenar ansikten in i morgonvinden
sjunger morgonens sånger
och hon spinner
orden in i
dag

Inga kommentarer: