måndag 9 april 2012

den 9 april 2012

påsk
jag ser ägget
skalet
jag ser vitan gulan

skalet
kroppen

vitan - månen
gulan - solen


jag har sökt finna ord jag nedtecknat
narrens gycklarens saga
finner dem ej
narren gycklaren clownen stiger fram
ofta i dessa stunder

narrens förmåga clownen gycklarens förmåga var
att just låta korthusen falla
ej för skada mer för att visa vägen

jag kan uppleva smärtan narren bär

frågorna varför
frågor om varför
ditt liv är
det

det

har kommit till

och visst ställer jag mig själv
så ofta
dessa frågor

jag tror

det är mer och mer min upplevelse

att floden stiger
floden sjunker
jag önskar
tillåta floden tvaga dessa frågor
tankar
jag vet att det egentligen är mycket vilsna tankar
komna ur piskrappen vilka gavs
det är mer och mer min upplevelse

skär du dig är det ett av goda skölja såret under rinnande vatten
länge och väl
det går ej samt är ej tillbörligt att påskynda läkeprocessen

det är mer och mer min upplevelse

att floden stiger
floden sjunker
jag önskar
tillåta floden tvaga dessa frågor
tankar

tills vattnet klarnar i
stilla porlande
strömmar

kan vi få svar till dessa frågor om

om

varför

i min värld;
öppna
rena
vita
svar

eller är de svar vi finner
färgade av det vi ej vågar
önskar lyfta fram av oss själva

kanske skulle det såra en medvarande att höra
det vi säger om oss själva
kanske en igenkänningsfaktor skulle dyka upp

jag rannsakar mig ständigt och jag dömer mig hårt –
har gjort så i evinnerliga tider

jag ser mig ofta runt och undrar varför jag lever solitär
ett tillstånd jag ej medvetet önskat

vari är skillnaden
varför lever jag och inte andra i solitär

vari är skillnaden
jag är väl medveten i att skillnaden ej finns –
i annat än att vi gör den/skillnaden själva –

skillnaden är ett sätt att separera
skillnaden är ett sätt att åtskilja

göra bättre eller sämre

vilket inte heller i gudomens vilja existerar

jag har sett clowner
vetat att jag skall eller borde skratta –
så har det varit med mig i evinnerliga tider - har inte förstått varför jag skall skratta - det gör ont i mig

och jag har undrat varför människor skrattar

jag ser narrar - gycklare hur dessa alltid var
kejsarens konungens kungens förtrogna

just på grund av att de ej ställde sig över
på grund av sin sanna natur utur sin rena själ

hur dessa utur denna rena klara själ gav kejsaren konungen kungen råd

vi kan säga de såg livets innebörd i klart ljus
samtidigt "blandade" de sig med marknadsplatsens
mångfärgers mångfärder

och hur skulle narren gycklaren kunna agera, spela,
utan

djup

insikt

jag kan höra  tårar
kan uppleva känsla av nariga händer fingrar,
trasiga, brännmärkta, ärrad hud

känslan av att ej kunna


jag kan höra tårar
kan uppleva känsla av nariga händer fingrar, trasiga, brännmärkta, ärrad hud

känslan av att ej kunna

så många ger sig själva den känslan
frågan är vad den känslan sänder ut


det är sant
det går att
klättra över gärdesgården
det går att
hoppa över
skutta över
kliva över

det finns ju en väg åter

finns det en väg

åter

i min värld - är detta smärtsamma skutt kliv klättranden

det är inte
det är ej att mötas i allvar

det är prova på
smaka

det är att mötas med bakdörren öppen – flyktvägen

och det frågar jag mig ofta varför människor gör så
är människan man, kvinna - kvinna, man är de ej medvetna i
hur vätskor blandas

är de ej medvetna i hur vätskor binder samman

liv

vävnader
*
palo santo trädet stod mitt i havet
av blommande gatufloder
komna ur stenar
kullerstenar
kullar av det stora bergets moder
vem kan se lugnet i huden
i barken min samt veta hur de vilda hjordarna
skenar i mitt inre

är det
ditt sken frågar en av stenarna i flodens urålder

ibland
ibland undrar
jag
om det är i de stunderna något drar åt livlinan
livremmen alldeles för hårt
barken
huden
stramar
det blir svårt att andas och jag vet att det inte är något
vilket drar åt annat än
mig själv

vad är det du undrar

det uråldriga palo santo trädet
tystnade
följde stenens glitterljus
frågade sig själv
samtidigt stenen
kanske är jag ett sken av
skenbart den jag är

jakarandaträdet invid stranden släppte en purpurblomma
bad vinden skänka den till palo santos
tanketrummas
spända
hud
kanske är jag ett sken
kanske finns jag ej
en isolerad verklighet

stenen harklade sig
ja – kanske är du ett sken, jag måste säga ett mycket vackert åskådliggjort sken
därför har vi stannat vid dig
hos dig
du skänker lugn
lugn
in i stadens myller
vi är här runtomkring dig för visst vet vi dina skenande stormar
de påminner mig om;
ljuset sipprade in genom bergets väggar
vi bidade i båd nätter dagar
stunder veckovisa
månader
så drogs hasande den stora stenen åtsidan
hörde stenens hasande då stenen vidgade synen
ingången utgången
därmed såg jag allt bli till liv
himlarna samt markerna var ett
ett bländande sken
till inträde utträde
instigande
ljuset for in i våra ögon
vi tumlade ut genom öppningen
hela kullen
vi hörde skrikande röster
det är ett ras

vad är ett
ras
och
vad är en ras
mäktiga moder
så frågade vi
tryggt i hennes närhet
tryckta av oss själva så nära henne vi kunde komma

hon svarade;
ett ras är stenar vilka sätts i rullning
att indela i raser – en ras sätter helheten i rullning med stor rasrisk

trädet  paulo santo
susade begrundande
så är det
de skenande hjordarna har jag lärt mig följa
för att jag vet att de stannar

hur menar du
stannar

oh jag menar att de stillnar i rörelsen finner lugn
just genom att jag lärt mig följa dem
tom – helt utan oro

se in i mitt inre
får jag verkligen det sa stenen

jag har inte ett korn att dölja

stenen lyfte
 blicken

jag kan höra hovarna
riva upp insikterna ur markerna
upprepandes
gång på gång
likt brunnars pumparm
lyftas sänkas
gång på gång
tills vatten porlar ur kranen

trädet står i livets mitt
du är ett träd
du vet att jordepärlan svävar
cirklar
så gör
du

se trädet
trädet viker ut barken
du ser hur trädet andas
in och ut
ut och in
en lotus vilken öppnas samt sluts i ständig rörelse
kanske vet du ej vad ett eurytmistiskt l är
det är att ur det samlade vidga armarna händerna
uppleva dig stå i havet
du lyfter havet dina jorderötter över dig
vattnet är kaskadljus vilket sköljer över dig
himmelskronan är nu jorderötterna
så står du i rörelsen av l

trädet viker ut barken
stenen ser
berget
bergen
ser ängder
högt stäppgräs
hjordarna betar lugnt i solpärlors skimmer
en blixtsnabb rörelse
skrämmer lugnet
de skenar
allt virvlar
så blir allt stilla

så är
det

viskar stenen
i mig
med

Inga kommentarer: