torsdag 5 april 2012

den 5 april 2012




































skär
säden spirar
spirade
skördades
maldes
knådades
gräddades
lades under duk

doften andas vidare

träd skänker
skänkte gren
kvist
silverblad föll in i

de bjuder in till fest
skär bröd

skivor delas ut

doften
lever
vidare

kunskap kan vi inhämta tills vi blir överfyllda ballonger
suffléer – var och en vet vad som sker då sufflén utsätts för drag

skriver årteg
ser i skrivandets stund åker med säd
en inhägnad med gröda
samtidigt är det just ordet årteg vilket jag ser
och det ordet får stå så ty det talar ur sin sammansättning

ro iland skörden
ro iland skeppet menar båten

i det vi fyllt oss med kunskap
vaknar grodden
spirar grodden
viljan vaknar

kunskapen bär en livsvilja vilken heter omsättas
smältas för att levas
i viljegärning

det sker i hjärtelden

ser du
vedeldsugnen
*


(skugga)
din skugga ser jag breda ut sig
en mantel smeker marken
smeker bergen
allt vidare
allt längre
med
en hand lägges ömt
höljande över
marken
berget

näri jag upplever
värmen

stiga upp
genpm fötterna
vet min själ att din skugga är
besjälad

i den stunden rör solen vid din skugga
så skimrande vacker
är
du

marken
bergen är
solstenspudrade
citrinfält

skuggan löses upp
stiger i sjön

i den stunden är du ett med
sjöns djupa öga

jag sätter mig på bergshällens
solvarma hud
lutar mig till din stam
rötterna
ett ormhav
lyssnande till din stämma

giftgaddar har ormar
hängt i trädens kronfingrar
de tre sköljt gaddarna i bergskällans åder

lanternor i natten
lyktor
skimrande

giftgaddar
tigertänder
nu av
kristall
spelar i vinden
amuletter andas svar
in i frågevindens panna

jag beundrar dina rötter
hur kan du växa
så näst in till utan jord
säg mig
fryser du ej

och hur skall jag kunna frysa
i din själs rörelse

jag sluter mina yttre ögon
ser tusensolar skimra enhet
genom vågor röda mjuka stiger
allt
är
vitt

sakta glider jag in i din hand
ditt ljus lever kvar

jag inväntar natten i din hand

inväntar hennes silverstämma

vi skall med silverne nål
med silverne tråd
sömma de söndrade stegen hela
det har hon lovat mig till natt söm

och hon skall lära mig stegen
till lyrans strängar

jag är
den
i din famn

oh träd
vackra träd
förtälj mig skuggans väg
så tung är den börda vilken lagts på dess axlar
så tung är bördan vilken lagts på nattens axlar
mörkret

det är svårt se dem böjas så svårt av dessa
ordsvallstyngder

du vet hur det är
i det ögon skyggar för hela sitt väsen




Inga kommentarer: