onsdag 11 april 2012

den 11 april 2012


ställer du dig i stormen med öppen mun
får du hela stormen i mun

du vet vad sant är och icke sant är
sannheten stiger fram

den vilken slungar stormen emot dig
angriper dig
angrip icke tillbaks

det är
ställer du dig i stormen med öppen mun
får du hela stormen i mun

*
barnet sitter i minnesvinden
barnet är en kvist vilken sitter vid
moderstammens fötter, rötter

barnet vandrar bakåt i glittrande minnesflod
moder
minnena; ser du så vackra fiskarna är
ser du moder färgerna och fjällen är så vackra
moder ett halsband vill jag dig giva

modern susar och stammen skimrar kopparguld
bladen är silver. moder en del av minnena bär skuggor
varför gör minnena så.

Modern följer barnets resa;
det är en gång en sol ett solbarn
solbarnet bär en skimrande färgskrud
ett molnblad vill följa solbarnet
fattar ömt solbarnets hand
de vilka ser dem vandra ser solbarnet i skugga
solbarnet kramar om skuggan i glädjefröjd
de vilka ser dem vandra ser skuggan i ljus

barnet funderar med ögon glittrande;
minns du när du råkade klämma mig
då du skulle knyta på mig mössan

jag minns sa modern –
jag minns och det gör lika ont i mig fortfarande
så många gånger har jag bett dig förlåta mig

jamen jag har förlåtit dig
du behöver inte be om förlåtelse igen

du pratar ofta om den stunden
den verkar vara en skugga i din minnesvind
kanske kan du inte förlåta mig detta

eken harklar sin vida stämma;
ibland förlåter vi
samtidigt är det bra att minnas händelsen
så kan du vi förtälja hur mössan skall knytas nästa gång
utan att klämmas

barnet kvittrade så är det moder, så är det;
så skrattsusar de alla i den stora minnesvindens vida färder


hon sträcker fram silversmycke
knypplat av regntrådar
av finaste filigran

regnet tar tacksamt emot gåvan
knäpper den vida böljande manteln
kapuschongen är en vattensäck

skimrande
nattvända

vit stork kupar vingar om dropphav
den vita stammen med de röda bladen breder ut rötter vida

bladen susar röda sånger

ser du grusgången vilken leder till porten
ser du porten vilken leder till grusgången

 frågar hon trädmoder
i bokskogen kastanjeträdet med den vida kronan
vilken gungar henne kvinnobarnet
i vindraget vilket ej drar vilket mer mjukt ger henne fart
stig av i min krona så ser du grusgången bli människor
människoströmmar, intrycksströmmar

en oändlig rörelse

är gången krattad är den linjerad likt ett nothäfte eller
kanske tonrader höres vackrare
ser du de spända trådarna mellan stolparna
fåglarna vilka sitta på rad i skymningsnalkan.
kanske fåglar är toner. ja, tonrader kanske höres vackrare
även om not kanske är mer lämpat i detta sammanhang

vid stranden sitta fiskarfolken sömmar nät
nätet är en vid cirkel av vackra fagra maskor
så kastar de nätet in i havet i sjön, drar noten samman
fylld med pärlor glittrande fjäll i solnedgångens vackra eld
ännu bär dessa snökronor och renar betar i långa rader
vaja bär en klocka av silver toner ljuder vida i notrader öppnade

grusgången är krattad inte en kratta, rädd
varför rädd- var kom det ifrån, de kom ifrån de vilka söker makten
genom att stampa ned trycka ned, de har glömt att rädslan kan vara
styrka utur att du visar ditt nakna ansiktes skimrande hud
rädd kan vara en kratta ett sådant där märkligord;
du är väl en riktig kratta.
nog är det
märkligt
ty krattan krattar ordning på virvelgrusets korn
nåväl kanske not är mer lämpat, lämpligt

hör du hämplingen röra vid klocksträngen
ringa in dagen

intrycken
intryckena springer in i dina ögon
i hela dig egentligen

ja – du liknar vid aftonkomsten mest en okrattad gång
vart leder allt detta kan du undra

ser du kastanjerna mjukt landa runt mina fötter rötter
liknar väl mest en okrattad
låt oss för enkelhetens skull säga
oordnad kastanjematta

kom
vi ropar
barnen
in

vi ropar
barnen
till

barnen kommer springandes
ordnar kastanjer

kossor råmar hästar gnäggar
hus lagård
träd

staket vägar städer borgar

dröm
kastanjebarnet mitt

Inga kommentarer: