måndag 16 april 2012

den 16 april 2012


den djupa blicken
vilken ser in i det vilket är

den djupa blicken är djup
ty den andas kärlek
andas vilja
till

teg du
eller teg vinden

är din händer tegen
så frågar blicken
är dina händer åkertegen
eller lade du blad över munnen

jag steg in i världstillvaron
skrudade mig i människoboning
blå var min dröm
är min dröm
med smaragdfingrars ådror

jag drömde om möten
mötesregn
den drömmen har mattats
alltmer

kanske teg jag ty ytan var inte
det jag såg

det finns platser i livet
platser vilka är läkeplatser
platser vilka är
den djupa blicken

gården blickar ned
djupt in i ravinens bultande hjärta
lyfter ur näste efter näste
syr silversuturer
snöfjällen lyfter av
pälsbrämade mantlar

fåren skrider i långa pärlband
gräs doftar i vind
hunden, den vackra hunden
är solögons leenden vakande
pälsen skimrar blodstensmantlad obsidianmantlad
hunden lyfter huvudet kroppen är spänd båge
hörseln är pilen i lystran
herden blåser i pipan
tysttonen når
fram

de har sett ett får nära ravinen

satte mig helt stilla, lyssnade in i molnens sagor
så vackra upprepandesord
rytm
lyssnade in i spänd glädjeförväntan
visste att sagan strålade i de sista orden
visste att orden ej var de sista
ty sagan kom återlugnt seglande

molnen förtalte mig äppelrosens blom
lindade dofter i mina barnahänder
så många kärnor planterades
jag var urbarnet i urförtroendet
jag är urbarnet i urförtroendet
suturerna är lagda nu
länge var de av annat slag
nu inväntar jag läkandevinden
 jag sökte deras blick, bekräftelse heter det visst
det var väl mest för att se att
min värld dög i deras föräldrarögon
sökte spegla min kärlek i deras ansikten
murar var de eller mer oförmåga oförmögna
till slut skådade jag in i ångestens avgrund
det borde inte ha varit jag vilken skådade in i detta
de borde ha skådat det
ångesten var min upplevelse, min värld dög inte
det blir så med
i barn då de ej ser svar till
sitt urförtroende
i tillit skänker jag dig mitt förtroende
visst önskade jag önskar jag att den där tysttonen
skall ljuda, svara mitt hjärta

satte mig
sätter mig allt oftare helt stilla
lyssnade in i molnens sagor
jag täljde min egen blomsterpinne
av molnträds gåva

gården blickar ned
djupt in i ravinens bultande hjärta
lyfter ur näste efter näste
syr silversuturer
snöfjällen lyfter av
pälsbrämade mantlar


det finns platser i livet
platser vilka är läkeplatser
platser vilka är
den djupa blicken

i de mattade solfjällen
av morgondimma höljda
slumrar pupill bak
slutna vingar

vidgad är dess ingång dess utgång

i detta är fjolårsgräsets dröm vita fält
gräsvingar kisar yrvakna vid dess fotbjällror
av daggdroppar

det mattade ögat bar en bönerulle
fram till alen till linden
runt bönerullen sammanhållande är lindat
remsor av söndersliten
drömhud
sakta med medtagna fingrar
löses remsorna

det mattade ögat
hukar nära marken
rullar ut
bönen
arket är en duk
brickorna är många
av säregna
otydliga
tecken
bönen stiger ur hjärta
hjälp det mattade ögat
lägga brickorna

alen kallar tysthängen
linden kallar feberstilla in
vattenbäckens ådroro
susar
spindelmor är sol av tusenstrålar
knypplar spetsar läser brickor
sammanfogar
ber vördsamt bort
kärrhöken landar
på spindelmors axel
följer tonradernas urspråk
friat ur burspråk

ur kärret
lättar dimman

fallna grenar slår rot

kärret
är

trädgård av solguldsmossa

pupillfågel kisar
mellan vingpennors
silverstrimmade
uddar

än är porten sluten i kramp
så länge i tusen gånger
tusen gånger tolv upphöjt i tretton

lodjurets skarpa blick
gyllenblick

den djupa blicken

följer nattens skeden

hjortron glimmar i myren

svart
panter

är bärare av
lanternastigar

i fjolårsgräsets dröm vita fält
lyfta de gryningsnyckel

det mattade ögat
hör porten låsas upp

pupillfågel breder ut vingar
lyfter dimrök ur eldar

solfjällen skimrar

gryningsdagg lyfter
gräsvingars

gröna
stråkar

blå var min dröm
är min dröm
med smaragdfingrars ådror


i fjärran doftar
äppelrosens blom

Inga kommentarer: