onsdag 4 april 2012

den 3 april 2012





















kom dotter
av trädvinden

låt oss lyssna till valarnas sånger

sätt dig här
vid mina rötter

jag skall vaka med
din kvists

växandesägnen



kom dotter av trädvinden
sätt dig här
vid mina rötter

förena dig
med min åstundan

trädvinden hennes medvandrare
vidgar deras
omgivandes ingivandes hand
lägger mantel över hennes rygg

dotter

ännu andas
luften
kyla

diamantaxen vajar

gnistrande
i natten

mognar
var gryning i morgonvindens
soldaning

så öser de
med vida spann

solvatten ur havens
djupa valv

se kristallskogen skrida genom fälten

det är gott vila vid dina rötter
hel i din närhet


dotter av trädvinden
detta är en god seendestund

ett
av
bladen

lades i hennes mottagande hand
barkens ellipsblad är skimrande fjäll

rötterna är stadgegång
säg icke klor

bladen kronan är
vingar
vida

ögonens
månghundrade syner är

kärlekens milda glans
säg icke glanspapper se
glansskimrande djup

vad sker
vackra träd
vad sker

jag är träddrake av gryningsmorgon
det är kommet till mig att läsa ditt hjärta
vårt hjärtas blod

dotter av trädvinden
ser du trädet i cirkelns mitt med rötter vida
med krona vid
med stammen både hög samt vid

så många ansikten
så många liv
i detta träd


vad sker

varsamt var samt
sätter trädet ned dem till marken

så släpper träden bladen
släpper trädet barken
släpper trädet trädgestalten

är det mången nämner hög
i detta fall rishög

regnen stiger in
vattnar delarnas torkandeväg

vad sker

trädet det var en gång är
vattenblank lera
i krukmakarens händer

krukmakaren formar krukor i balans
i fulländad skönhets inlyssnande
med tomhets fyllda sinne
ur trädets röst i lerans själ


krukmakaren har sett
de vilka sattes till marken sövas
trädet fann en väg

nu skänker han krukor till alla och envar en var

fyll din kruka med dina skördar
med dina frön
vaka med deras spiranderöster
plantera dem i dina stunders drömjordar

vad sker

krukorna är fulländade i sin form
de vilka bär krukorna är i begynnelse

i livsfloden lever strömmar virvlar
av vilka de flesta är utanför
kryper lätt in i krukan
i sin hunger

åter säger jag
fyll din kruka med dina skördar
med dina frön
vaka med deras spiranderöster
plantera dem i dina stunders drömjordar

så sker
det

så står trädet åter där
står trädet åter upp
vi talar färgernas ord språk


dotter
av trädvinden

låt oss lyssna till valarnas sånger

sätt dig här
vid mina rötter

jag skall vaka med
din kvists

växandesägnen

Inga kommentarer: