tisdag 24 april 2012

den 24 april 2012

Det fordras mod att vakna varje dag


jag vet ej längre vad sanningen är
så vår att utröna i ansiktsgärning

kanske är sanningen
pärlljusen
i snäckskalen

så är sannheten det klara ljuset
vari skalen är öppnade
*

det är själssmekande att bege sig in i skogen
vandra stilla
varsamt plantera fotstegen
ty vitsippor är komna
blåsippor
harsyra
grönspirandeliven är komna
skogen andas fukt
nattregnen sköljer hudar
doftande rena

mossan är skimrande pärlskrudad
stegen sjunker in
sjunker mjukt in
mossan kysser fotbladen
bäddar mjukt in

tystvärldasr andas
tystvärldar så underskönt vackra andas

stenar
marker är
stenbeströdda – vilka andra ord kan jag finna för att delge denna mjuka böljande stenväv
kullerstensmatta, stenböljesång
mossklädda

närvaro andas påtaglig
stensöta ler
harsyra ler
sprödmjuka solvindar rör vid fågeltoner
vid bäckens porlande
humlor brummar
fjärilar dansar

finge jag lägga mig ned – slippa
vad hindrar dig
jag vet inte

vandrar till kärret
förundras i skönheten hur vatten ur samma källa kan skifta färger från grått till rött
stammar är lagda kors och tvärs så vackert skimrande gröna
kärret längre in är en trasselhärva
vid kanternas så kallade utlöpare eller inlöpare synes blåsippor
fåglar fyller luftens regnbågstoner
regndroppar
silar ned
in

vägen grusad inte krusad inte grusade drömmar
ringlar sjunger
ut efter kanten stenmuren
beundrar stenarnas skönhet
ser hur folken har lagt muren
blicken rinner in i hagen
nu är det en hage
jag andas in innevånare
ser uråldriga fruktträd
äppelträdsskönhet

ser denna knotiga stam hur den har böjt ned en del grenar
kanske för att barn skulle kunna klättra
hon är ett modersträd
ser hennes barn runt om
ser hennes make
fadersträdet

de lever i hagen
och jag kan se en stuga i hagen
det är en fredad vacker plats

denna dag sprängde de i berget
för att nedlägga rör
åter undrar jag varför människan gör alla dessa sår
i skogen ser jag det; träd kullvräkta, trädspill
åter undrar jag varför gör människor
det är som
som att allt sker i förbifarten
som
som att händerna är utverkare utan handledning

det fordras mod att vakna varje dag

Inga kommentarer: