lördag 7 april 2012

den 7 april 2012





 
javisst kan vi tala i andliga termer
termiter äter snabbt upp
det åderlåtna trädets övergivna stam
den låtna ådern
utarmade trädet

gjorde trädet till
träd utan ådror

*
kom sätt dig här vid elden
det är ting jag önskar visa dig

ser du den sovande kroppen
huru ljus sipprar in genom bergets väggar

tag detta ägg i dina händer
detta påskägg
visst är det en besynnerlig sed vänja
eller kanske  skall vi benämna den sejd vän ja
det finns platser däri de spinner dessa ägg
av socker
solsocker
platser där
de väver dessa ägg
av
florsocker
puder
socker
kristyr

lyssna till det ordet k r i s t y r

du har ett ägg i dina händer
ljus sipprar in genom bergets väggar

detta ägg har två halvor
och ägget är fyllt med godis
vad är denna bild säg mig det
vad är denna bild
be syn nerlig – innerlig be syn ärlig
närlig
närande
nära
äggets symbolbild
livets symbol
vita gula
måne
sol

vackra träd förtälj mig sagan

det var den morgonen
i det vida trädets krona hängde ägg
kronan är skrudad med ägg
och trädet är ett skimrande hav av
ädelstenar
safirer
smaragder
rubiner
bladen
trädets fingrar håller i ägg
de visste att äggen var bilden av dem själva
de visste solens månens väg

bakom stammarna; skogs stammarna iakttogs de
iakttagarna – deras ögon; köld dimman hade stigit upp
kringgärdat dem
böjda krumma orkade de knappast knappt lyfta huvudena ur
det var – ja, kanske sökte de dölja sina ansikten
det var – ja, kanske skämdes de

en liten flicka såg dem skymta
flickan kvittrade
titta trollen står i kanhten

byns ögon spärrades upp
med ens lyftes vapen till försvar
innan byborna ens hann hejda barnet var hon framme
sträckte fram handen och omfamnade en hand
flickan såg sig omkring
ni är ju drakfolken uråldersträden
kom
kom med mig
det har hänt ett skönhets ting
den hon höll i handen drog nakåt
rädslan darrade i handen
kom
kom med mig
jag visar dem
by borna

böjda lufsande släpande tyngda
följde de flickan och för vart steg
restes de ett uns
av aning

by borna kom emot dem med vapenringen
då de såg att flickans hand inte var tagen

att flickans hand
omfamnade en hand
släppte de vapnen
och barnen i byn tog en hand i sin
händer i sina

så vackert strålar nu trädet i byns mitt


Inga kommentarer: