fredag 6 april 2012

den 6 april 2012


(snötårar)
vid floden sitter hon
med ett märkligt instrument
i ring runt sig är marker fyllda med lyssnarögon
med seendeöron
små stenar
knoppar
blommor

platsens skimrande skönhet
rörde vid formen

roten
en av rotfolken lutade sig mjukt intill henne

säg mig vilket är detta instrument

jag övar planeternas toner
färger

roten lade huvudet på sned
begrundade djupt svaret
övar du
varför övar du det vilket redan är

vi kom så långt bort
sikten skymdes av vårta händer
fingrarna stelnade
stelnade i minnet av eldarnas skönhet
därför övar jag det vilket stiger

roten lade huvudet åt sidan
bergrundade djupt svaret
varför stiger det
jag trodde det
föll
sade rotio
klädd i rödbruna kläder
ja se jordarna här är rödbruna
rotios ögon av mandlar med pepparkorns djupa styrka
tyckte mer än tycker om det han hör

jag försöker urskilja

jo
där är det ler rotio
där är det
helt klart
ur skilja kom det sig
kom det sig så långt bort det vilket är fingrarnas strängar

öva du klangerna uppfyller mig
uppfyller dig
se hur flodfolken sitter hos dig
vi väntar tålmodigt
i tålamod

hon rörde vid instrumentets strängar
platsens skimrande skönhet rörde vid formen
så stannade fingrarna hon lade huvudet på sned

du frågade varför jag övar det vilket redan är
låt mig svara – låt mig svara
sade vattendroppen riona och satte sig i hennes knä

lev med känslan av att ta någon i hand
detta denna någon är solsken är månsken
är flödesvara
var gång du sträcker din hand till
efter frukten
är frukten skimrande färger pulserande andandes
du omges av smaken av doften
inser att så
så ser frukten dig
lev med upplevelsen av detta i varje stund
bli inte snurrig bara så du ramlar omkull
fast vi lyfter dig ur ramlet
upplösta former energier eter i
fasta former kropp ett slags frånfälle – ja, ur skilja



svalan

 flög ur


nattvindens strimfjäder


toner
faller i

tunga


droppar

vänder skrudorden
till


hon
vilken sände

hon
vilken följer
vandringarna

regnen
edra tårar hörde ni ej
förstod ni ej
ni for fram med sexspann med sjuspann
med tolvspann
tyglar stramt hållna bakåt
betslen skar in
hovar dånade
fradgans vita anemoner
slungades mot klippans grund

med silversax
skar s remtyglar av
de vackra frihjordarna smälte in i klippan
de tungt lassade vagnpråligheterna splittrades i havamål
frågar du var kuskarna
de vilka höll remmarna är

regnen
edra tårar
hörde ni ej
förstod ni ej

vindarna
era brösts virvlande orkaner tillstod ni ej
klagade ve över vädrets makter
hur skall de
hur
skall
de
hur skall vi veta

kanske förstår ni detta

jag gråter ej tårar med edra vandringar
edra tårar spirar i jordens källa
däri planterade jag tårarnas vittnesbörd
snart mycket snart skall mina ögon blomma

jag gråter snö

se vita  rena grenar
se vita sidendun falla
smekande lägga sig till rätta
detta är ej det ni dömer mörkret till
vänd ansiktet in i snö
upplev vitstjärna smälta in i
din hud
in i
ditt hjärta
dina kinder färgas innerligt
röda


gatornas stenars marmorådring ekar tomma
blanka av alla tårar de svettats ut
templens väggar fläckas av solkflagor
eldarna i fyrfaten var stegrade
stegrades flammande höga
ordpiskor ven
nu ligga de utmattade i glödande pulslava
lavan smyger ut
stelnar i brösten
i gryningen söker de skölja av
askan av händer
askan smälter in i hudens linjer

jag inväntar den vakna blicken

hon såg honom lämna ekande gator bakom sig
såg honom däri väcka körsbärsträdens blom
hon hör hans bördsord far väl
himlar mörknas av breda penslar
blixten är en ljustrappa
han vandrar upp för till
himlastrofen förblir i ditt bröst

jag inväntar den vakna blicken

snö

bäddar
in

markerna

med
kristallorden


ej med den fasa ni

tyder
tecknen


tro
tro – till rörelses omkrets

dotter
det börjar med tro
ser du pärlan vilken lagts i din hand

din hand är omfattningen
pärlans infattning

det börjar med
tro

i begynnelsen var
är

till rörelsens omkrets


hon hade så länge vandrat med dem
i stjärnskogen lyft fram dem
tänt varje slocknat radband
tankarna skimrar i stjärnskogarnas djupa valv
bäcken är
tjärnens krona
mjukt lutar hon sig in i hans famn

länge har du vandrat med flockarna
säg mig
vad har du sett

tankarna sköljde över
flockades
flockades i stora molnsjok
och jag undrade varifrån de kom
det var då vi såg
pyreldarnas rök stiga
läggas över markernas bardsång
vaksamt inväntade vi
lättnaden

vad såg du in i

tankar smög runt boplatsers förkolnade rester
regnen steg in med vida mantlar
bredde ut fingerbladens skönhet
i nordan steg solorden fram ur sprucken bergsstämma
i sydan steg solorden fram ur sprucken sandstämma
himlarna skenade
i västan steg månorden fram ur sprucken havsstämma
ur östan steg månorden fram ur sprucken sjöstämma
i vaksamhet inväntade vi rörelsen
ozeloten rörde vid vindspelets klang
kristallfåglar rörde vid luften
i den stunden såg vi dem strömma in i tempelhjärtat

vi vakar med stenens slutna blad

vad ser du in i
vad inser du

mina fränder lever i vaksamhet tänker ej ut
denna vaksamhet är det tömda sinnets inhörande
jag ser in i de vita eldarnas ögon
ser in i skönhetens möten vilka helar såren
vilka skapar tonfåglarnas stämmor
vilka väcker törnrosen ur taggens näste

hon löser den åtstramade knuten
hon släpper ut sitt långa hår
rister ut varje strå varje kvist
ur trädens kronor flyga
luften översvämmas av fåglars vingfärder
tonerna spräcker
vallen de
byggt

svalan

 flög ur


nattvindens strimfjäder


toner
faller i

tunga


droppar

vänder skrudorden
till


hon
vilken sände

hon
vilken följer
vandringarna



Inga kommentarer: