onsdag 12 september 2012

den 12 september 2012



är icke livet
en enda stor symfoni
där varje ton andas harmoni samt disharmoni
”trots” disharmonin hör den samman med, i den stora vävens komposition.
en ton kan ej stanna länge ändå gör tonen detta
tonen hörs ej med den ”vanliga” hörseln
tonen svävar vidare oändligen
lever i vibrerande ackord av tysttoner
ohörbara hörbara
alla dessa toner är droppar i haven

dirigenten är du samt helheten
droppen är du samt helheten.


spindelmor blickade helt stilla in i ansiktsovalen. din panna är ännu än nu veckad. spindelmor fortsatte; ja vad är verkligt vad är verkligheten, vad är verkligen. är det verkligen verklig i verkligheten att du hör min röst att du hör min stämma eller slår du bort den. inte med stämgaffeln med gehör, slår bort stämman min med att det är din egentanke, din huvudbry.
brynet är ett gott redskap att slipa eggens skärpa.
spindelmor rörde lätt på ena benet som om hon ämnade byta ställning. hon förblev dock stilla exakt där hon var.
ditt golv är kallt.
det ligger helt visst direkt på betonggrunden.
säg mig
vågar du
skänka mig din handstege.
jag sträckte fram handen, spindelmor klättrade upp.
vart är du på väg undrade jag.

spindelmor såg in i ansiktsovalen;
vi är inte färdiga med vårt samtal låt oss sätta oss en stund
i en varmare vrå.

i köksfönstret där solen spinner guld är det skönt. där i det mjuka vita sidentyget så vi ser ut genom rutan.
jag började röra mig i riktning till köksfönstret. häpnade i det jag upptäckte mig redan sitta i det mjuka sidentyget med spindelmor leende mitt framför mig.

ja, vad är verklighet
är vi verkliga för de utanför rutan vilka blickar in
eller är vi verkliga innanför rutan vilka blickar ut
och förresten finns rutan.
spindelmor skrockade så där godmodigt.
kanske bäst vi knackar innan vi går igenom rutan, fönsterrutan.
spindelmor knackade
tonen vibrerade vida färder
jag
hela jag skakade
eller mer följde tonernas färd
vem var jag nu och vad
häpnade i det jag upptäckte mig med spindelmor sitta högt upp på ett berg
var vet jag ej.

det viktiga i detta är ej att du var
det är att du är.
släpp dina tankeskov. de skaver de gnager de äter ilar runt
pilar runt

skall vi öva skjuta pil

jag opponerade mig ej
började inse ord jag förirrat mig bort från
vilka spindelmor tydligtvis nynnade i upprepande rytm;
allt är möjligt
allt är möjligt.

jag bad pilbågemakaren göra oss bågar
bad pilmakaren göra oss trenne pilar var och en sjunde.
vinden är vår läromästare, vår trygghetshand i detta

vad skall vi sikta på

spindelmor ser lite spetsfundig ut säger med leendestämma;
andas bara lugnt så tar vi tillsammans hand om det.
vi skall sikta på dina tankeballonger
de vilka du blåser upp.
en del av dem med vidhäftande trådar
trådar till vidhäng.
låt oss sikta väl
spindelmor siktade på vad skall vi sikta på. ballongen släppte ut luften i en virvlande dans. löstes upp och blev en blå blomma i ängen till humlans behag.

det gick ju bra sa spindelmor
så skönt
låt oss fortsätta med vår goda läromästares vägledande insikt.

näri solen begynte gäspa upplevde jag mig upplyft tom.
träden susade milda silhuettoner.

spindelmor bad vinden väcka elden med solstråleprisma.

ännu ett återstår sade vinden vår läromästare.
du har ett släp kvar hängandes efter ryggen
trådar vilka ännu vidhänger
låt oss se dem
låt oss mata elden med dem
släppa dem fria
släppa dig fri

spindelmor satt helt lugnt iakttagandes min reaktion
du gör dem ej vi gör dem ej illa
en del av dem kan vi använda till väva med det är sant.
en del av dem är dina egentankars magistrater, dessa, dem är det vi skall lösgöra.
så hjälptes vi åt att reda ut trådarnas vägar.
det syntes gnistfåglar flyga in i gnistskogen

slutligen vaggades jag in i sömn av spindelmor av vinden
nu
andas du
verklighet.

Inga kommentarer: