torsdag 27 september 2012

den 27 september 2012



i bladskålen vaggar en droppe
en av regnmantels alla
ty natten var en skopa
en silverskopa

inte en ovettsskopa

en silverskopa vilken bjöd in dem alla till vad
kanske en seglats
kanske till virveldans
i den vida salen med marmorgolv
med kristallkronor i
takens kupolhänder

kanske till
porlande

kanske
kan ske
regndroppar dunsar

kanske
kan ske
regndroppsfingrar trummar på fönsterbleck

droppen suckar
varför

så ofta mörknar deras blickar
tycker vi ställer till förtret
visst har vi fallit mycket och därigenom stigit
lyft det de ej ser

i bladskålen vaggar en regndroppe
en av regnmantels alla

såg du att jag vågade tindrade regndroppen till mätarlarven i lyktans sken

jo
nog såg jag allt att du lade beslag på bladet jag
siktat in mig på

du verkar inte vara på humör idag
eller också är det just det du är
du kanske har
satt dig på ditt humör
vi får rum båda

är det så
så är det

mätarlarven böljade in i bladskålen
så satt de där båda

vad fint vi har det här
i bladtältets lä

jag såg att du fattade mod i hand
såg dig hoppa
först trodde jag det var en stjärna tindrande vilken föll

så såg jag dig och du är vacker
i din glädje

säg såg du mig
att jag vågade klättra ända hit upp

ja
det
såg jag

och här sitter vi nu i mittens möte

så fint
vi har det här i bladtältets lä
*
trädet frågar stenen vilken lever i rotklykegrotta
varför söker du din fullkomning
vi verkar i det fullkomliga därmed är vi fullkomliga
är det så att du gärna vill vara enskild driva dig ut ur det fullkomliga och därmed
sarga dig själv
det lyckas du ej med en längre stund
kärlekshänder för dig åter in
är det så att du gärna vill vara
enskild driva dig ut ur det fullkomliga
och därmed
sarga dig själv
istället för insikten av syfte eller
är det så att du ej kan känna
erfara dina händer
kanske skall du lyfta dessa, lirka dem varsamt ut ur krampen
de kanske ligger i kläm och har somnat
det kanske är din livsström du ej känner

stenen grunnar
begrundar
lirkar upp ena handen
det var ej lätt ty handen var domnad
glömd att röras av stenen
stenen lirkade upp händerna och sakta
helt utan brådska
sakta återvände livsupplevelsen

så sant
nu kan jag erfara mina händer
därmed litar jag på
når

fullkomlighetsskönhet
i mångfaldsblommans
krona

Inga kommentarer: