torsdag 20 september 2012

den 17 september 2012



visdomsbärare
jag sitter här

i
natten

hör din vackra andedräkt
mjukt
röra vid
allt

din andedräkt är icke en fråga
jag upplever dess vara i en självklarhet
i denna klarhet av självet
tystnar
egentligen
frågorna in i en rostilla

försvarsfållorna
löses

hör din vackra andedräkt
mjukt
röra vid
allt


försvarsverken
löses
upp
ramarna
vidgas
penslar målar i mjuka rörelser

angrepps samt rubriksåtgärder löses upp

bevisbördan lyfts av axlar

livsutrymmet blir
flödande
lösgjort
utan att för dens skull förlora medvarandegestens innebörd
denna djupnar genom


hör din vackra andedräkt
mjukt
röra vid
allt

självklarheten blir en klarhet vilken är visshet
en visshetskälla

det visdomen är i sitt hjärta

det är att höra gryningsbladen falla


visdomsbärare
jag sitter här

i
natten

hör din vackra andedräkt
mjukt
röra vid
allt

din andedräkt är icke en fråga
jag upplever dess vara i en självklarhet
i denna klarhet av självet
tystnar
egentligen
frågorna in i en rostilla

i detta stiger ordets identitet fram
i
den
titet

ordet andas
jag ser densitet
i denna densitet ser jag hur alla frågorna mjukt samlas i förtrolighet
detta är den vackra bilden av modern med barnet
detta är den vackra bilden av älskanden

bilden andas ömhet

ömhet är
näringen
given

visdomsbärare
jag lyfter blicken in i nattens skönhet

i skymningen
syntes
dunmoln

dunmoln täcka himlen
himlarnas blomstersalar

vindarna blåste

skulle det vara här i det jordiskas så kallader slutna rum
skulle verkasn vara att blåsa ut ett ljus

vindarna blåste varsamt undan dunen
vindarna tände därmed låga efter låga

däri
tindrade himlarnas blomstersalar
fröjdandes ögonens
drömhjul

visdomsbärare

så många gånger har jag sett symbolerna
tecknen vilka är skriften för eller till planeterna
har sett symboltecknen och en del av dessa visar mig rörerlsen samt färgen i planetens namn samtidigt undrar jag hur ofta vi låser, reglar in rörelsen i fast former eller – just – slutna rum
nåväl en del av dessa symboltecken visar mig rörelsen samt färgen samt en del av dessa synes mig vara stelbenta. ändå ser jag styrkan i dem alla – i dessas alla – hänvisningen
hän
given
hän
visar
dessa tecken stigarnas skönhet
cirkelns oändliga skönhet
de fyra vägarnas strömmar
ja , jag fördrar ofta att säga eller uttala strömmar ty rörelsen lever i detta ord, ändå är jag helt medveten i att vägarna är strålar. det är bara så lätt att stadfästa eller se en stel linje vilken strålar, rörelsen upphör på ett sätt i den bild en stråle givits, ändå är strålen en rörelse vilken ej upphör utan fortsätter i längtansrörelse vidare oändligen. strålen synes vara en rak linje ändå är det så att denna stråle är omgiven av ljuskaskader vilka kan liknas vid det ljus vilket synes genom halvslutna ögon; det ljus vilket skimrar flimrar genom ögonfransarna.
låt mig återvända; de fyra vägarnas strömmar var jag i; cirkeln strömmarna öppnar samtidigt givandet mottagandets gester, nedstigande uppstigandets gester

detta är gudomlig skönhet.

visdomsbärare

din röst hör jag

de såg dessa teckensymboler
röra vid sina ögon
ta deras händer i sina
ledde dem genom djup
genom höjder
i all denna rörelses skönhet
de undervisades av allt det vilket sägs vara tecken
är
ära
tecknen

de fördes in i
planetsfärerna

Inga kommentarer: