måndag 17 september 2012

den 15 september 2012




säg mig
modersvind
vindens moder
hur kan vinden krypa in under huden
som om
vindarna lyfter på huden och kryper in

vindarna blåser andas kalla i dessa stunder
är det så att vinden fryser
att vindarna kryper in under täcket för att erhålla värme
vet inte vindarna att de tar min värme vilken jag har så svårt att behålla
eller mer
reglera
modersvinden jag delar gärna med mig bara jag slapp eller slipper frysa så.
detta bara är inte ett förbehåll det är ju min verklighet. visst är det så att om det är så att vindarna behöver värmen mer än mig så är de välkomna.

modersvinden såg på mig
vindarna kryper egentligen inte in under täcket
du ser vindarna dansa runt dig
i med allt
den rörelsen lever inom dig likafullt
vindarna vet det medföljandes
medlevandes spektra
vindarna vet hudens andning
hudens behov av andning
av fukt
av ljus
av vila
av aktivitet

varje por är en ingång samt en utgång
vindarnas grottor
andrum
andhämtning

vila i slummerro

en kvist knackar på

skulle allt vara slutenhet
slutna rum

vad skulle ske du frågande

kanske knackningarna skulle höras öronbedövande
dånande överallt
eller
skulle allt upphöra
ja, vem vet
jag vet
du vet

hör du kvisten röra vid rutan
knacka av vindens rörelse

en gång öppnade sig fröet ur skalet
dansade i barnängen
slöt så skalet
smärtan blev en medföljare
den smärtan är knackningen
given av barnet
av hjärtat
vilket andas med vindarnas rörelse
under ditt täcke

vindens moder ler
smärtan gör dig påmind om växandets glädje
ty det är en glädje trots att den gör ont

krukan står i fönstret
fylld med vatten
något får krukan att falla
krukan går i bitar
vattnet rinner ut

krukan är ändå krukan
vattnet är ändå vatten
upptagna
av

krukmakaren såg
vägen

grät med alla skal
vilka lades på

för varje skal gav han en tår vilken lindrar i smärtans skov

Inga kommentarer: