torsdag 20 september 2012

den 18 september 2012



till dig vilken lyssnar till mitt hjärtas sånger
vänder jag mina fingerblad

vandrar i dalarnas höjder
lyssnar till sjöarnas moln
till molnens sjöar

rör vid stenarnas lyssnandehuds ögon
andas doften av
jorderörelse

så talas det vida
vitt och brett om sinnlighetens skönhet

så vattnas den med ytprydnader

jag snurrar sakta
runt
runt

ser
ser

hör
hör

hennes så vacker sinnlighet
hennes så vackra stämma

hon väver in allt
och allt lyfter varandra
i oändlig balans

jag frågar dig
vad sker i den stund segregationen
övermannar det sinnlighet är

segregation
är ett vackerklingande ord
vilket kan bli en tandad egg
med oskärpa

förlåt mig älskade brodersyster krokodil
dina tänder ser jag
samt det sätt på vilket du fångar ditt byte
ser det du måste göra för att inmundiga detta byte

byte
byte
av

du visar dina människobröder systrar
innebörden av undfarande av rena ord
av rent tal
av rena gärningar
hur bytet
måste dras ned i hålor till förruttnelse för att kunna ätas

så vem är bytet
vad är dina tänder

du visar
det vilket så mången ej vill tillerkänna hos sig själv

allt kan göras av intet
intet kan göras av allt

bergskattens skall
ljuder genom
lavaglöden

tänder nattens
röda fjäll

bergskatten spinner

väl
mående

in i
öppnat

krateröga

skall katter bruka skall; kan de detta
skälla

de kan ty de säger icke
skall

säger du
bergshunden jamar
bergshunden kan jama
jams är en god rot

bergshunden kan jama
ljuden uppstår i det vinden rör vid seglen

allt uppstår i
rör
vid

vidrörelse är
möten
möten är
möt
en
ej utkast
utkastelse
utkastad

utslag
utslagen
utslagen

prickarna på kroppen kliar
har du fått utslag

är detta ett utslag av din humor
eller är det ett barometerutslag
eller är det ett
ut
slag

ett slag av ut

vidrörelse är möten
möt
en
ej utkast utkastelse utkastad
mer uttal

det vackra uttalet stiger ur
artikulation
visst fanns det en orsak att de fyllde munnen med stenar för att öva artikulation
stenar minns det människan glömt
stenar vet det vindar ej kanske vet
vindar vet

till
sammans vet de
ordet
i begynnelsen var ordet

allt uppstår i rör vid
vidrörelse är möten
möten är
möt
en
det vackra uttalet stiger ur artikulation
icke ur segregation
och är det segregation är detta att borsta bort det vilket ej är från intet

arkeologer borstar med mjuka
solfjäderspenslar bort smuts, bort damm
vilka vilket lagt sig löver

vad lades över ögonen så att säga mellan är och är
en slöja
en hinna
och vem lade denna
det gjorde människan
eller mer
men
i
ska

barnet utropar
jag kan
jag kan – jag – kan –
barnet utropar ej: jag skall;
detta skall utropas alltför ofta – allt för ofta
barnet står ofta med väntansblick

något höres svischa
söker du skära av vindens vingar
söker du trotsa vindens andedräkt

varför flåsar du dig själv i ryggen
jordlöpare

ja jag vet att det finns en skalbagge
du är inte en skalbagge
du är en jordlöpare
vilken löper i ilandesfart

med skygglappar på
och är det din vilja att vara jordlöpare
stig in i skalbaggens skepnad
helt nära intill

sedan kan du åter bli jordlöpare

kanske med budbärarefacklan i din hand

hagtornen
hagtorn

så andas jag in ordet
ser hagtornens andning
ser hagar fyllda med torn

dessa torn
är

vackra torn

dessa torn är
vägledandetorn

i växandehagarnas städer

vad säger du
är det ej sammanhang i det nedtecknade
det är sammanhang
och jordlöpare är ett vackert innebördsord
hagtorn är även så

Inga kommentarer: