onsdag 5 september 2012

den 5 september 2012




jag försöker att inte tänka det vilket ej är av hjärtat
försöker ej tänka det vilket ej är
det vilket är stiget ur icke är

vad ropar du mig vind i förbifarten
vad är icke är
och vad är
är
är det vilket icke är
är
är icke är den bortsprungna tanken

vem sprang bort frågar källan i vinden
sprang verkligen bort
bort
eller sprang du
vinden med lätta fötter över
stenarnas mjuka kullar
där gräset böljar
där ängsblomstren minns sommarfolkens strövandefärder
bort regnade sommaren bort
jag frågar; hur kan regnet
vad är detta bort
är bort frånfälle eller en bort – borde
och är borde bord
se jag bygger dig en båt
välkommen ombord
se jag har dukat dig ett bord
välkommen du hungrande själ
*

var tålmodig med din mänskliga gestalt
den lär sig utforma själens rörelse
*

solens fingerpenslar målar ljuset
målar skuggan i temperatoner
*

floden
den floden
stormar alltid hög
driver trossbotten upp till ytan
driver det kastade samt förkastade upp till ytan
vad är det kastade vilket blev förkastat
det är spikar klor taggar
allt det vilket benämns avund
av und kommen
svart
ja, det sägs sjuka i samband med dessa
och visst är det en sjuka

floden lägger sig
i den stunden är allt stilla
är allt vitt
kanske lämnar floden ett eller fler
av det vilket rev vilket slet vilket drog dig med på stranden

floden gör så
viskandes;
kan ske du har behov av begrundan
se detta
be om dettas grund
du är templets väktare

solens fingerpenslar målar ljuset
målar skuggan i temperatoner

Inga kommentarer: