söndag 23 september 2012

den 23 september 2012



grå världar andas
grå vilket viskar sakta
grått är mitt ansikte
min hud

se djupare in och du skall se det de med penslar ser
du skall se det de med toner ser

grå är jag
svart var mitt ursprung
vilka andas i den svarta natten
ser du nätet med glittrande
pärlor
svart var mitt ursprung nå det kan jag igen och igen
vatten hälldes i mina händer
vitt
vitt
rent vatten
så blev jag grå

fråga dig vad vitt är
vad svart är
i dessa andas möjligheternas oceaner

ibland orkar du ej se dessa
svart samt vitt
ty de pockar starkt på din uppmärksamhet
det är i de stunderna det är gott vila i gråfamnen

ja en gång var jag svart
i midnattstoner säges jag vara blå
med stjärnhavens lanternor
eldar

i mig finns fanns vitt
vatten är kristaller
kristallmantlar böljande
kristallhimlen andas i mig
toner färger

en stund av tystnad att stiga in i
en stund av att ej framträda starkt

kan du se djupare in i det grå
då kan du se molnbädden vilken du kallade på
i den hets vilken sköljer över världen

lyft blicken ovan dina tankar
ovan din tankekupa
se det vilket sker i regniga dagar
strax innan jag öppnar mina ögon

molnen grå samlas samt blir mjuka
mjuk sammet
blåhaven skimrar genom allt blir mjukt

regnen har vandrat
i träd i gräs finnes ännu droppar
vinden
solvinden rör vid
dina ögon fylles av tindrande ljusgnista
given ur stjärnglöd.

kristallhimlen är vackerljudande
helandeljudande
håller budet
fridsbudet i den vida mantelns flikar
*
lummiga andas skogar
floden är ådern vilken rör vid rötter
vilken släcker sältan ur bergens tårar
i trädens kronor synes ständig rörelse ljuder vingsånger
lever rörelsens ljuva toner
mildrande stormarnas ständiga brus
stammarna skimrar ur jordfärgsblod
skogarna är pelarsalar
vari ljus samt mörker spelar sonetter ur bladverkens pärmar
fjärilar rör vid ljussträngar
djuren skrider i lugna rörelser

sällsam är denna andning

moln seglar in
himlar marker gruvas
gruvar sig

något nalkas
något äter
något mullrar

oförstånd

i ur byarna ljuder trummor
djupt ur markers bröst
eldar flammar höga
människofolken dansar

gripna av fasa
inför det de upplever
förenade med hennes hjärta äro de

hon ser floden sakta torka vrida sig i plågor
sluter floden in i sitt bröst
hon ser träden falla
sluter dessa in i sitt bröst
hon manar djuren att vaka över de hemlösa

de vandrar vida

det vilket var skogar
är grusade stränder
var gång vinden rör vid marken virvlar dammoln upp

stundtals gulblekta pergamentsfärger
stundtals cinnoberskimrande tätnande röda
stundtals, stundtals bar dammolnen
röster ur fjärran nära
bergen hörsammade sägnen

sakta reser sig stenar i ring runt markernas drömmande hud
hon inväntar stunden i det solseglen omfamnar månvinden
i det tystnaden infinner sig i de höga tonernas helanderörelse

hon släppte alla drömmarna
såg stenarna blomma

är detta templet vilket steg upp ur de höga stenarna

allt är tystnat
något har lagts stilla

en gång landade stora vita fåglar
med vingspann vida
i akacielunden
akacieträdens kronor
dessa fåglar bredde ut vingarna i kupolliknande form
fåglarna slog ej samman vingarna om kropparna
såsom fåglar brukligt gör i landning
det var som fåglarna såg något
omfamnade något
höljde något
fåglarna satt stilla i akacielundens kronor
kupolen
vingkupolen skiftade färgtoner
allt efter solens vandring

vid en viss punkt lyfte fåglarna
det syntes inte ett spår efter dem
vita moln syntes segla

akacieträden hade flätat samman grenarna
kvistarna bildade nu en kupol
stammarna var bildade pelare
rötterna bar templets grund

templet stod på en höjd blickade vida ut och mötte
systertemplets ögon
båda bär flammor i händer kan besökare se
kan besökare höra haven sjunga deras djupa längtan till

kan besökare se skogar bli
stenar
stenar sjunka in
bli obeträdda marker
bli skogar
bli

hon släppte alla drömmarna
såg stenarna blomma

är detta templet vilket steg upp ur de höga stenarna

allt är tystnat
något har lagts stilla

en gång landade stora vita fåglar
med vingspann vida
i akacielunden
akacieträdens kronor

Inga kommentarer: