lördag 8 september 2012

den 8 september 2012



all rörelse
börjar egentligen med
en accelererande en slags ansamling
vilken kan upplevas vara kaos – virvlande – sönderfallande – ångestfyllt

se droppen
skälva
*
stenröse
generös
i tacksamhet ser jag pilgrimsfärderna
är icke våra liv pilgrimsfärder

stenen vilar i fickan
mjukt rör den vid rörelsens följande
stenen är i detta resesällskap
medresenär
medföljare

ovillkorlig andas kärleken
på sätt och vis
vis
manar stenen
ett steg till
ett steg till
ett steg till
detta är en sång
en trallargång
sång

en trall kan bära saker
trall av ord
av toner
av träd – trä
stenen stöder vandringen
i stenen lever det djupa minnets färd
stenen är stilla
handen glider ned
in i fickan
fickan uppfylls av handens ovillkorliga kärlek

handen sluter om stenen
ger stenen stöd
lyfter stenen ut ur in
in ur ut

orädda vandrar vi i detta
själen växer
vecklar ut hjärtbladen i bröstet
väg av öde – ödesvägen vidgas

de står högt upp
blickar vida ut
fylls av tacksamhet för ett liv livsamhet
ett liv vilket levts väl
en vandring vilken vandrats väl

handen lägger stenen
i stenröset
stenröset andas vandringarnas närvaro

ser du stenarna vid bergets fot
dessa stenar erbjuder klättrande stöd
*
natten andas av ren klar skärpa
ett tillstånd helt nära köld
den luft nätter andas i det sommarbladen slutes samman in i begrundansdalars skönhet
vari ängderna är blomstrande i doft
natten andas
nattfolkens
nattvandrarnas
nattväktarnas
intonande stämmor ur världsvida
ur takåsar
ur vindsvrår flyga fladdermöss
följande ekon av tidsspannen
fram och åter flyga de
ut och in flyga de

skyttlar i varpens trädda trådar
trådögon
solvögon följer färden
skaften lyfter sänker lyfter i växelverkan
trampor ljuder rytm

orgeltrampare
bälgblåsare
tonstegen sejdar mönsterdjupens skönhet

i ett av träden finnes en grotta
vari ugglemor vakar med natten
ugglemor hör en sömnlös sig vrida
ögonen är vidgade frågebrunnar
tankar
tankemålningar virvlar
bädden med innehåll liknar mest en urvriden trasa

ugglemor lyfter svävar landar vid den sömnlöse

den sömnlöse grabbar tag i täcket
drar det genast över huvudet
detta är säkert den bästa genvägen
mumlar
varför drabbar allt detta mig
en uggla är en nattfarare

ugglemor fattar varsamt tag i täckets eneflik
lyfter täcket en aning
samt kikar in
precis lagom för att säga
jag är här
för jag hörde dig vrida dig sömnlös

döm mig ej efter hörsägen
döm mig ej efter det du tror mig fånga i natten

jag vakar med skärpta sinnen

jag lyssnar
låt oss vrida upp dig

du har virat dig alltför många varv

jag är här
för jag hörde dig vrida dig sömnlös

Inga kommentarer: