fredag 14 juni 2013

den 14 juni 2013



kan du se denna mur
inmurad
i dina ögon

med ens ser du ett infekterat tillstånd
ett blåöga
eller andra scenarion
inmurat öga

du kan även se den vackra källan
du kan se sömngruset
du kan se dig vandra till källan samt skölja detta grus ut
det är en vacker bild och gruset sjunker åter in i källan

jag säger
kan du se denna
denna mur inmurad i dina ögon
kan du höra berättelsen
törnrosas saga
så vet du
detta
med
sömngrus

inmurad i en vägg
är synen

inmurad
är du
ej

trädet växer breder ut grenar
cirkel
cirkel
kupol
du har behov till viss del att säga ovan så som nedan
nedan så som ovan
det känns tryggt att ha dessa fästen
da vinci såg detta
han målade
vitruvian man
skissade bilden av femstjärnan
hjärtat är i mitten

ser du mannen
kvinnan
livet är ett träd
med armar med rötter vida
grenar
kvistar
fingrar
bark

livsbark
öar
stjärnöar
livet andas i dig
i dig andas liv

ser du muren
inmurad
i dina ögon

törnrosen
har sömmat brudens skrud
taggarna är nu blad
rankor
smaragdskönhets djupa
malakitgröna blad
knoppar andas
törnrosen vidgar
bladen
ser du barken
ser du stenarna
muren skingras
stiger i ett moln
landar mjukt runt dina fötter

kanske var denna mur i en stund
sorteringstanken
vad säger du
sorteringstanke
vem är sorteraren
varför en mur
ja
ser du denna mur
så är den ej särskilt hård
den är av tämligen poröst material
närmare bestämt en villa
en synvilla

murad in i väggen
leran är kommen ur blå

blå flöt
näckrosen
ur röd

molnens violetta fjädrar
rör
lätt vid
bröstet

liljans
vita

lyfter kruset
till den febriges läppar


havets yta krusas
huden knottras
i det

tonen spräcker glaset

timmarna rinner ut

vem är sorteraren
du är sorteraren
i ett plan
å andra sidan tycker inte skelett
abstraktionstanken om att befinna sig i yrsel
tycker ej om att virvla vilsen
det är verkligen välgörande
väl gör ande att sortera i virvlarna

tjärnen i skogen har ett slutet öga
har ett öppnat öga
du stannar med tjärnen eller vi kan skriva
du stannar invid tjärnen
vid tjärnens röst
orden kan du ej riktigt urskilja
höra
det är som om en vägg är emellan er
det är som om rösterna är instängda
som om du har lock för öronen

ändå
hör du orden
ty orden strömmar in i dig
vad är
vilka är dessa röster
är dessa röster tjärnens
se hon håller ett kärnhus i sin vänstra hand
huset
med dessa skira väggar
sådor
kärnorna i dessa vita rum
rum
kärnor
tjärnen ler

du blickar in i tjärnens öga
du ser rösterna
är dessa röster i tjärnen eller är dessa röster skogen runt dig

vit är skogsstjärnan vid din fotlandning
hon frågar dig
är vi runt dig
är du
är vi utanför tjärnen
eller är vi alla i tjärnen
kanske vi tager oss ett morgondopp
ett nattdopp
ett livsdopp

så starkt upplever jag rösterna
upplever jag skogen
rösterna
jag lyfter blicken
ser mig i tjärnen
rör vid mig för att fingertoppskänna
är jag hudbärare är jag vatten
vad är jag
jag är vad
jag är
jag lyfter blicken kan ej se mig
jag sänker blicken ser mig i tjärnen
tjärnen viskar
vad ser du
jag är i spegelglaset
skogsstjärnan strålar vit
så är vi i denna spegel
vackra är vi
i vår rörelse
spräcker ej glaset
med förnekelsen av
jag är

i mörkret lever ljuset
i ljuset lever mörkret
i tystnaden andas orden
i orden andas tystnaden
i stillheten rörelsen
i rörelsen stillheten
i friden vreden
i vreden friden

var vindens susande stämma i träden

ur havet stiger droppen
breder ut sig
är havet

det är lätt dras med i människoflodens stormande
stormvirvlar
ställ dig i vinden
iakttag dessa stormar
konfettiblad färgade av vad
denna vind är icke luftens vind
är icke luftens andning
denna vind är icke garnvindan
denna vind är icke vinden vari du förvarar pärlor
vinden under takåsen är den ej
denna vind
är den böjda plankan
den vridna bärplankan
denna vind är den vind vilken var lagd i mörker
sökte i förtvivlan kväva gråten
den sipprade fram
vätte
vätte
är den vind vilken lades i mörker
mörkerlades
fönsterluckorna föll av
ljuset flöt in
damm
blad
gömda
virvlar i vinden
luftens vind
leker i träden
så vet du varför trädfingrar håller bladen
i hampan i nypan till synes
tämligen hårt
strängt

träden håller upp bladen
håller in bladen i ljuset

så vet du varför bladen håller sig till trädet

Inga kommentarer: