torsdag 6 juni 2013

den 6 juni 2013



golvet andas
skogarnas vida
dofter
kvistögon pilar kvickt in i sprickor in i vrår
lyfter steg över
njuter
doften av såpa
ur skopan med det vackersnidade handtaget

väggarna är timrade
fönstren är
ja fönstren är där ändå
helt klara i blicken

vita tyllgardiner fläktar mjukt
hon står vid bänken
ser ut

ibland händer det att fönstren är
vore ni ej fönster
vore ni vattenfloder
vore ni
ni vore
allt
det

är
är

hon ler
stryker med handen över bänken
köksbänken

tack att du är
lagd här
i stugans
vår

det förflutna är en bakgård
just nu lever jag med
att det enda vi behöver göra är
att urskilja det vilket är nu samt det vilket är bakgården
kommen av vind
kommen av stjärnsådd
kommen
av

väverskornas
himlars vävandetrådar
spända
ur
ögon
genom ögon
utredda kammade
med händers mjuka rörelser

kommen av
kommen ur

vad är vinden
vad är stjärnsådden
är dessa aromen
vilken stiger upp ur markernas
gryningsdanser

dimma sägs det
morgonrodnad
rodnande morgon
morgonvind

vart är min vilja komma i dessa ordslingor
är stegen
turerna i dessa danser inlagda

jag ser kärleksfyllda smörgåspaket
hur mödrar stod vid köksbänkar
stod vid köksbänken
bredde smörgåsar
det
detta tycker du om barnet mitt
så lindade de in smörgåsarna i detta papper vilket var
låt oss säga infettat
sedermera kom dessa papper att bli mera
förfinade
ur det grovkorniga saltet
modern gjorde paket med vita snören
barnet vandrade till skolhuset däri klockan ringde
klangen lindades mjukt runt dalen
så är stegen inlindade paket
näringspaket
inlindade
lagda i dagens gärning
så lev dina steg i anmodan
hur var stegen komna av vind av stjärnsådd
stig in i varje ditt steg
bli ett med  utförandet

hon ler
i nattens stjärnhavda
stillhet
ibland
måste jag andas ut intrycken
så länge att gryningen hinner ifatt mig ur
svartkornens malande strömmar

född in i detta
född ut av detta
så vet du att född är given näring till stillande av hunger
barnet
du törstade
strupen snördes samman av ökenhettans händer
vem var
vad var denna hetta

det finns stunder i livet
vari du kan känna den snörningen existerande trots ickeexisterande
känna en existens vilken ej finner berättigande i upplevelsen
det finns stunder i livet vari du kan känna den snörningen
stunder av känslor vilka stiger upp liknande fyrverkerier
fyrverkerikvastar
vem tände
vad är stubinen

emotioner – sinnesrörelser stigna ur ett
varsel
ej egentligen ur hjärtat
en blinkning av ett du ej ser
en blinkning liknande en flirt
en blinkning av ett du icke ser
detta är starka känslor
vilka stiger upp
exploderar i samtidig implosion
de ger dig den känslan att strupen snörs samman
tungan blir ett sandpapper
en påse med mjöl har hällts utan vätska i din mun
detta är starka känslor vilka ger dig känslan
känslan av att din strupe är hopsnörd
är det ej bra frågar jag
detta är obehagligt det driver fram överhetta överkyla
det är bra säger jag ty
snörningen är maningen att stilla din stämma
stilla dig
se fyrverkeriet
och det är bra ty fyrverkeriet klingar
tonar ut
ändå är fyrverkeriet där
fyrverkeriet gav dig en upplevelse vilken ruskade om dig

törstade i ökenhettan ökenkylan
nu framstiger oasen
med klart vatten
med skålar fyllda med fikon med dadlar med oliver

i bakgårdar finns ofta vackra krukor
med kryddörter doftande
spinnande katter
vävande spindlar
vackert lagda stenar
gräs
sticker upp
med silverplymer

nu framstiger oasen med klart vatten
med skålar fyllda med fikon dadlar oliver
inte ett moln kan du se på denna himmel
vem
vad var detta

det var det oförlösta
det var ett vilket drog dig samman
vilket vidgade din syn
vilket vidgade din strupe

nu
ljuder din lovsång fri
ur stjärnorna vilak upptände ditt mörker

så har jag genom detta i denna dag insett
pärlans skönhet
vilken är nedlagd i oss
pärlans namn är gudomens ljus värme
 kärlek i oss
detta medvetande i att gudomen är i oss innebär icke maktutövande
det är i oss innebär att leva i den skönhet gudomen skapar verkar i
det innebär att klä av sig varje tankeskepnad
klädnad lagd i döljande pansarveck samt instiga i havet i alltet
med insikten av det ren kärlek  är

i ödmjukhet böjer jag mitt hjärta till en hand
i ödmjukhet kupar jag mitt hjärta till en hand
i denna insikt eftersträvar jag att min, varje kroppsrörelse är just
förlängningen redskapet till
i gudomens kärlek
vilken är föreningen av ljus samt värme
animus anima
står vid köksbänkens
rena skiva
lyfter glaset med
källans vatten
detta vatten
tvagat
kysst av
månglöd
av solglöd

Inga kommentarer: