måndag 3 juni 2013

den 3 juni 2013



visst kan jag
förtälja er
avskedets smärta

ändå
än
kan jag ej förtälja er
smärtan

smärtan blickar in i mitt ansikte
varför gives jag tragikens mask
kan du icke uppleva glädjens smärta
känna hjärtats knoppar brista
är det
ej smärta
är det
ej
glädje

vore ditt val att förbli innesluten
i skalets hölje
i fingrar av stjälk
av hjärtblad

ljuset
ströddes in i sprickorna
du valde stiga upp
ur bädden vilken
vaggade
dig

spikar vilka sitter fast
vaggas
ut
ja
ja
de säger vickas
vickas
är det hicka
eller är rörelsen möjligen samma
ja hicka är kanske båd vicka samt vagga
diafragmarörelse

det kan vara välgörande ha detta skal runt sig
barn kan känna sig trygga i sele frågan är om det är barnet eller
föräldern vilken ingives trygghet av selen

blommor vidgar knoppen
skalen
ögon slutna säras
allt slutet bär en vilja till
öppnande
detta öppnande är
smärta
glädje

visst kan jag förtälja er
avskedets smärta
ändå kan jag ej förtälja er smärtan
ty avskedet är icke änden av vägen
är icke änden av tråden
säg mig
har du en gång spunnit
ull
har du en gång hållit en slända i handen
har du en gång haft den vackra korgen vid dina fötter
korgen du gavs av korgmakaren
denna korg är flätad näver
av flätad näver
korgmakaren tar ej utan lov

korgen är flätad av näver
ty molnen skall ej krypa ut
krypa ut
ur
längtan har molnen att segla

kanske minns molnen vandringarna
i grässlätterna

molnen
dessa moln är ull
tvättad ull

du snurrar sländan
spinner tråden
nynnar
spinn
spinn
sländan spinner tråden
du följer ulltotten
därtill
när
du fäster  ulltotten därtill
i den stund änden tar slut

moder måne sluter mina ögon
alla hennes gestalter stiger fram
i ny; uppanom
skär hon med silverskära av det vissna
det vissna vattnar jorden
där till
när
hon ympar grenar in

moln
vattenmoln

i nedan nedanom skördar hon med silverskäran
kornen
bäddar in kornen i moder jords
för
klädes
ficka

ser du vattnen
vatten
regn snö
hav sjöar
strömmar kretslopp

så hur
hur
skall jag
förtälja er avskedets smärta
i det jag ej ser avsked

saknad kan jag känna
i min egen oförmåga att ej uppleva
den allomstädes närvaron
saknad kan jag känna
ändå
än
lever alla goda stunder i hjärtat
saknad
sakral verklighet
sakral
spinal
innan utom
respirare
inspirare

de visste
och de vet instegens utsteg
utmarksvandrare
inmarksvandrare
de följde nattens blå strålar
allt upplystes av ett blått sken
ett blått sken vilket dessa kunde se
detta utan att blodet isades
frös till is i dessas ådror
detta sken var icke skenbart
det var skenbart i det de avkläder
avklädde synen
ge sken av vilket är lögnen
orden kan vända synen         
du ser detta sken
ge sken av och med ens öppnas dammluckor
tankar virvlar
forsar fram

orden kan vända synen
bort från det vilket är
du ser detta sken av
och med ens öppnas dammluckor
oceaner av trådar
ty detta att giva ett sken kan vara upplysande
sken lyser upp natten
det kan även vara lögn
det säges skendöd – till synes död
till synes verka vara död
sken död
initiering

de såg detta blå sken och dessas ådror skimrade
genom hudens tunna slöja
purpur rosa aprikos
inkarnatsfärger
och hade blodet frusit till is så var det samt är
ty detta är den rena tonen
jag skulle vilja säga den absolut renaste tonen
vilken lyfter bergens
kullarnas
markernas
allts hudar
allt är i detta blå sken
vilket är gryningsdimman
detta är ej blindgörande dimma
är ej töcknardimma
är ej drönardimma
är ej slögörardimma

detta är skärpande dimma

i detta såg dessa
ser dessa blodets alla vägar
allvägar
vilka samtliga dras till mitten

dessa såg eldar flamma
dras till mitten
träd brann
träden lade sig själva in i elden
dessa såg solen
träden andades ut solljus värmen
vilket
vilken skapat barken bladen spunnit vävt allt det du ser i träd
vara träd
i elden frigörs så gåvorna
du kan se vattnet
du kan se de så kallade världselementen andas
så är det är den absolut rena tonen

i samma saga
så är vävarrörelsen
alltid tillstädes
de såg
de insåg
de ser
de inser
allt det vilket verkar
och detta sken
är
den absolut renaste tonen

isarnas saga vet du
och minns kristallernas urkälla
allt är icke bundet till jorden till tyngden
allt är balanserande rörelse
i det jag säger; minns isarna tänker tanken genast istid
manar fram
antingen issmältning med översvämning
eller åter
istid

jag sade
se isarna i det dessa är
isarna är rena toner
kompakt massa
vilken släpper in samt igenom ljus
i exakt avvägande
avvägning
i förhållande till det du mäktar lyssna eller se

Inga kommentarer: