söndag 4 januari 2015

den 4 januari 2015


det är lätt att glömma
att glömma att allt det ni talar om
är om er själva

*

aspekterna är ej åsikter
aspekterna är ej fastnitade
de är ännu öppnade
kanske mer som virvlande höstlöv

*

egentligen finns inte ditt
faktiskt inte ens ditt hjärta
det är sant mitt finns inte heller
det finns en orsak varför det heter ditt och datt ditten och datten
mitten finns
ditt och mitt är egentligen allts
det är en snårig tanke att kravla sig ut ur
bli ej nedslagen i sinnet ditt

*

med avseende till att träden visar oss ett skeende i taget
skänker oss bilder av knoppar av blad av mognad av avlövat
det vilket kan benämnas ”catwalk” så är det även med kretsen i stjärnöarna i släkt i familj i inkarnationshänseende. en stam
en stam där allt är i rörelse
i denna rörelse
där allt är i den rörelse allt är
se rötterna stammen kronan allt skiftar
är synligt ett skeende i taget för att
ja, kanske du, människan ej skall bli uttråkad.
så är det med evig detta är icke evigt det vill säga fasthållande vilket evigt är i sitt uttryck. hur ofta hörs icke ordet evigt säga i eller med en uttråkad suck medan evig är en andning i skönhet innehåller rymd.
säger du att det är en smaksak
kanske
smaka vidare.

här står jag
är det mig du möter
eller är det sikten du har vilken du möter
är bilderna du gjort av mig ditt anhang
eller har du möjligen glömt bilderna
vad är rimligt
rimligtvis ser du mig med
låt oss säga nya ögon
eller varför inte slutna ögon

du har stängt ytterdörrarna och ser mig med ditt inre
du håller sinnena i dina gyllne tömmar
tömda är de på allt du lärt och sett

så vem är jag
är jag ett träd en sten en blomma ett strå
är jag en frukt ett bär
är jag är jag ej
allt detta är namn eller begrepp
gör namnet eller begreppet mig levande

kanske blir det lättare för dig
då jag säger att jag är
en
en
den vänstra enen med blå bär
här vid den östra stenen i den södra skogsranden
precis eller helt nära ängen
jag brukar faktiskt ofta se dina fönster upplysta
inte grälla inte bländande
dina fönster är vilsamma med eldskålar
och varför är jag en
en
ja
det namnet gavs jag
ibland undrar jag varför
ensam står jag ej vi är många enar
och vi enar kanske enar
vi har ju många barr stickiga vassa
stickar vare sig sockor strumpor eller vantar
stickas kan vi
vi brukar varna
lyfta en tå eller en ögla
inte för att du skall snubbla mer vika undan
kanske kallas vi enar för vi har formen av en låga
en knopp
en ellips
en slags urform kanske
nej vi är inte ur form
jag mår väldigt bra
fryser ej om mina fötter
och fåglarna besöker mig titt som tätt
bären mina är beska det är sant
däremot är de beska just för den verkan de har
dämmer liksom upp det förträngda fördämda
öppnar flödet
så njurarna kan strömma fritt
så gallan kan smälta den där sammanpressade ilskan
jo minsann
det är väl lite om mig
helt utan dina gjorda bilder
och vem vet
nästa gång vi möts kanske jag är en tall

det jag ber dig är
möt mig med vita tankar
just för
just i den jag

är

Inga kommentarer: