fredag 9 januari 2015

den 9 januari 2015



förundras med fåglars vingar
hur dessa bär fågeln
eller är det detta vilket kallas mellanrum
ty vingarna är ej täta


*


allt det ni idag har
el till exempel har alltid funnits
tidigare i levandegestalter
till exempel ljus eld närvaro


*


kroppen talar om var obalansen är
det är ej en dom
en sjuk dom
egentligen en kärlekshandling

*


ser du denna koja
denna koja vilken uppfördes med stöttor
av furuandning
furorna klättrade uppför berget
berget vilken är en mantel runt natten
natten vilken kan kännas otrygg när stegen ej är beprövade
och berget viskar helt stilla i visshet
ibland är det bra att våga släppa det beprövade
du vet hörn skaver
hörnen har en bön
den bönen ljuder
giv mig
giv oss
mjuka öppningar
jag vet ler berget
ser du
det var en gång
vilken låg krattad
med kiselstenar
med runda korn med kantiga korn
ja de vilka lade gången
studerade hudens lager
härmade de
ty plötsligen mindes de hur vackert det var att härma
de gamlavisas steg
de gamlavisa var alltid helt inne i sina steg
ty stegen var ej av sinande
ej av sina
stegen var fyllda med sitt
det sitt vilket är sitt helt stilla en stund innan du anträder färden
så var det minsann med den gången
krattad var den
och kanske var det hår
det var det ej
det var grus korn stenar
och jag var en eller ett av dem
nåväl jag var och är ett berg
stundtals visar jag mig i kornformat

näktergalen lade huvudet så där vackert på sned sniskan
nej jag är ej en siska
just här är jag en näktergal
länge studerade jag buren
bågarna
av bambu
hörde fuller väl herden vilken andades i bambuflöjten
såg de svartvita vandra i bambuskogen
oh detta vackra lugn i just detta svart vita
natt dag
bågarna ja
så konstfullt lagda
båge till båge
kupoler
så vacker var denna kupol
stenmakaren byggde den
studerade vinden
studerade våra följen
så byggde han detta valv
detta valv vilket följer vindens rörelse
inte alls helt
mjukt
medföljande

plötsligt öppnades en dörr
av solfingrar eller månfingrar
och bröstet mitt det svällde så tusen toner strömmade
det var inte beprövade skalor
helt fritt
ljudande
och tonerna fyllde valvet

berget harklade sig
just så var det är det då jag kastar mig ut
ut ur det beprövade
jag lever i sitt
sitt stilla
lyssna

så är natten en vän
vari stjärnorden
kan ljuda

furorna ja
somligt trodde kanske jag fått skägg
så där på avstånd såg det ju så ut
och det är välan ett vackert skägg
furuskägg
ansade jag skägget
inte alls
en frände kom här förbi
lever här än
fränden frågte furorna om
ja, först förtalte han bilden
furorna bejakade
han byggde ej ett skepp
han byggde denna koja
denna mila
ser du de runda bullarna

näktergalen kvittrade
nu skojar du
inte är det svartbröd

berget ler
svartbröd är det ej
det är kol

och vad skall vi göra med kolen

jo
jag hörde dem tala om möte vid elden
så nu är det som så
att i denna natt
skall de i drömskogen
måla elden
skall de mötas

sjunga tecknen de mottagit
väcka trummans vackra stämma

så är det

och kojan
den är en mila
och kolaren är en frände
en näre
en vän

vi har så många goda samtal
ja
min

sann

Inga kommentarer: