tisdag 6 januari 2015

den 6 januari 2015



visst har de försökt sträcka vägarna
de glömde trädens rötter
viljan

träden makar
vägen
allt till skapande återskapande av lugn

*

det finns ett korn vilket gror i händer
ett ädelt korn

*

lågor går att tända med ögon
lågor är aldrig släckta

*
säg mig du lilla dun
vilket faller i natten
släpptes du av den vita storken
av den vita tranan
var det en häger
en hägring
kommer du
ur svanhamnen
svanarna vilka bredde ut vingarna
eller kommer du från den skarpblickade
den med de vida vingarna vilken sveper med en så säregen vacker stämma
en stämma vilken åkallar vilken berör vilken icke lämnar
vandrare oberörda
säg mig du lilla dun
vilket faller i natten

landar du
i grottan där modern vaggar sitt barn
det barn vilket ej är sitt mitt ditt
hör du lilla dun så vackert hon nynnar
och nu faller tystnaden in
den tystnad vilken bär tonen
den ton vilken leder
de vandrande
dessa trenne vilka hörde stjärnans stämma
vilka vandrat så länge
just för att skåda detta barn

så är de nu här
frambringar de trenne gåvorna
lilla dun
dessa gåvor är ju gåvorna
vilka belivar livet
lilla dun
följer du vinden vilken håller i spannet
drömspannet
fyllt med dofter ur rosengården
tolv rosor
svävar i cirkel
så är modern i denna stund den trettonde

dunet svävar stilla i luften
i andningen
jag är kanske ett dun
kanske ett blad ur vita
kanske är jag gåvan ur de vitas händer
ur gnistfolken vilka i denna natt tänt
ädelstenseldarna
i ängen vilken omfamnar grottan
och herdarna vakar med molndjuren
lammen fåren bufflarna
de vilka bär molnen med sig
drömmolnen
vilka skänker värme
bonad
i denna natt vilken andas ur frost

den gåvan är jag
en stjärna kommen ur
kristallelden
en stjärna
en oblat

och ja
jag bärs till barnet
smälter in
skänker tonen
in i alloms bröst

så är det med detta barn

hjärtats röst

Inga kommentarer: