fredag 12 augusti 2016

den 12 augusti 2016

Det vandrar en fjäril genom det vilket benämns tid och rum; fjärilen stannar en stund ser orosmoln samlas, samlas där in under ekarna; ekon far genom lunden, ekon av dem vilka bar sagorna; än bär de sagor, orosmolnen viskar in i dalen där de djupa groparna växer, ser somliga gå runt groparna, gå förbi dem andra ramlar ned i groparna, visst hör orosmolnen förtvivlan ur de ramlade ned, de hör också fnys från dem vilka kringgick; orosmolnen hör förtvivlan ropa ibland nästintill skria för att så omfamnas av gropen vilken vaggar lugn, det är i den stunden förtvivlan den ramlade inser att det genom gropen sipprar in ljus genom fransarna varvid pupillen dras samman det kan de känna, känna den känsla gropen gav när förtvivlan var ett ramaskri; orosmolnen skimrar leende anar en lindring i sina hjärtan, ekarna de susar och bladen de bär viskningar till de vilka klättrar med rötters bistånd; ikläd er detta regnbågsskimmer, ikläd er; så ikläder de sig detta regnbågsskimmer varvid orosmolnen blir skira vita sommarslöjor i ett strålandeblått hav, fjärilen landar på nästippen; ser du inte längre än så; låt mig berätta dig det jag ser; det är så med detta tid med detta rum att det går att stiga in samt ut genom väggarna, en gång var jag låt oss säga en vit pärla inte större än ett gryn; låg där helt stilla i grässtråvecket du vet bladvecket vilket håller om strået, så steg jag in i larvens skepnad tycker du jag larvar mig jag sade larv; jag steg in i larvens skepnad, vajade, böljade vaggade trodde ett tag jag var ett skepp i böljan blå eller grön eller turkos, smakade nosade smakade så steg jag in i puppan med alla intryck med, mitt fäste valde jag till under åsen i lä av allt påhoppandes, bidade helt stilla, smälte intrycken solen den värmde och så plötsligt började det pirra; tycker du om min nya skepnad; så är det med tid med rum.

Inga kommentarer: