söndag 28 augusti 2016

den 29 augusti 2016

Går det att helt glömma alla doftspår vilka satts i huden; sanden vilken springer i öknen med lätta fötter skimrar, du säger jag springer, det är väl kan ske här ett omak ser du jag mera flyter fram det är behagligare här där molnen inte ger skugga där solen gassar mest hela dagen, ibland har jag försökt linda en turban om, ibland har  jag klätt mig i lager på lager, de resande gör så för att nå oasen; visst kan det tyckas att de namn vilka här lades de fötter vilka här vandrade är borta ändå är det så att de inte är glömda; dessa lever i mig en del bär smärta ger mig tårar, dem brukar jag stanna länge hos jag ber dem berätta allt det dessa såg och när de berättar försöker jag öva mig att se mitt ansikte i dem och dem vilka strålar vilka skänker glädje ja, de är här i mitt inre så är vi alla hos varandra och varför skall de glömmas vi glömmas vi är ju alla flätade band, det blåser en vind ur nordan, vita fåglar synes sväva in, ju närmre de kommer ser jag dem gnistra och jag inser att nu befinner jag mig i vinterland och fåglarna är snö, snörök vilken flyter fram; så är det säger snön visst är det underligt att du inte fryser, det borde du med avseende till att du nyss stod i sandrök och upplevde huden brännas, stick in dina fingrar här, låt mig visa dig ett ting; räds inte denna vandring du är ju snö lika mycket som jag, jag sticker in mina fingrar mina händer ända tills känseln upphör, en skön domning infinner sig en frid bortom lugn går det att sägas; jag fylls av längtan att lägga mig ned för att fyllas av denna domning denna frid, bara glömma det jag burit för att bli ett bar, snöröken släpper in sol vilken smälter min frusenhet jag hör dem viska att i detta frusna försvann känseln i fingrarna genom värmen kommer känseln åter snöröken säger vidare att det går att tina det djupfrusna genom att linda ögonvärme runt, glöm inte det liv är i dessa karga land.

Inga kommentarer: