onsdag 24 augusti 2016

den 24 augusti 2016


Ser dessa vackra såpbubblor, lever med vad de är gjorda av, såpa, såpa vilken kommer ur skogens gåvor, lever med bilden av hur såpbubblor blir, hur barnet blåser i en ring varvid andningen egentligen frigörs; så stiger jag in i bilden av andning, är andningen just det såpbubblor visar; skimrande regnbågsljus, vandrar i en skog med tallar, ekorrar skuttar glatt omkring i fullkomlig balans, en tall retas med mig, kastar en kotte inte alls hårt, mjukt varvid spillkråkan häller skrattpärlor över skogen in i skogen, tallarna är fyllda med fåglar vilka flyger landar, åter förundras jag med tallarnas rötter hur de stundtals ser ut att växa på bara berget; det borde säga mig att berget är mjukt där det behövs att berget ger jordnäring till rötter, djupt ur jordens inre, jordstjälkens inre hör jag så är det.
Stiger in i en fäbodstuga med golv trampat av många med kvistögon, ett golv lagt med kärlek och golvet doftar såpa, kan höra hinkar skramla kan höra pumpen hur den skänker vatten, pumpen stor i solen, handtaget är inbjudande, kranen är ödmjuk i gesten, handen pumpar genom att hålla i handtaget, sakta stiger vattnet, hinkar skramlar, skurborstar ljuder, trasor torkar torrt, kvistögon ler.

Barnet blåser såpbubblor följer såpbubblornas svävande i förundran.

Inga kommentarer: