lördag 14 augusti 2010

den 13 augusti 2010

klara färdiga gå




de står böjda

framåtböjda




musklerna

är spända




allt är anspänning

väntan




skottet går

startskottet




de springer för sina liv




löper

löpande

för att vinna




klara färdiga gå




den fråga

vilken var och en behöver ställa sig

är




hur skulle jag ha velat bli bemött

be

mött

be mig om möte tvinga dig ej på

väl mött

jag ber dig möt mig väl




hur skulle jag ha velat bli bemött

be

mött

är det tänkbart att var och en bar viljan i sin hand att ställas på en startlinje




klara färdiga gå

vinn insteget

och

skynda dig på

prispallen kuber är uppställda




skynda dig på, inte endast skynda dig på

tävla och vinn

bli segrare




pressa dig

pressa

pressa dig från första insteget steget




innan du ens ställt dig upp

innan du ens lärt dig gå




kan detta vara varje livs inönskan

inönskan till liv

livs livssteg




eller kan det vara varje livs inönskan

höra godögon viska

ave

var hälsad

var väl mött




inte någon kan vandra sina steg utmattade, i utmattat tillstånd

inte någon kan vandra sina steg i utmattat tillstånd, fällda till marken




fällda




med ett skott

ett inreskotts kvidan

faller trädet till marken




den vilken lyfter blicken

ser smärtans

kanonkula




ser sorgen omsluta

ser stjärnvindar




i en stund

synes kulan öppnas

i en stund

synes

trädet stå i blomskrud

bröllopsskrud




jag kvider icke för att slå åter







inte någon kan vandra sina steg i utmattat tillstånd

inte någon och ingen




var och en har levande behov




slå icke dörren i ansiktet

hör dess bön




var och en har levande behov




levande

behov vilka ligger helt utanför ramen av tävlande

vilka ligger helt utanför karmen ändå innanför

vilka icke ligger i dörren

ser du det så kallade dörrhålet




vitt

skimrande

vitt

ljusbebådat




du finner orden

du ser orden




jag skänker mitt liv i solgryning







när mina ögon ser

ser smärtögon




smärtögon vilka ej förmår

förmår kupa sina händer




kupa sina händer vara solskålar

solskålar runt sig




ser jag deras fingrar

flätar fingrar samman

sitter i mitten

skvätter solguld

sitter i mitten söker sprida solstrålar

till

värma deras händers krampgrepp




jag skänker mitt liv i solgryning




*




silverklykan




det ringde på dörren utan klocka







klykan trycks ned

påhälsaren

vände




vandrar vägar med

spatserkäpp







silverklykan vilade lätt i handen först

påhälsaren vände










vid hemkomsten ställdes lutades käppen mot vägg







då och då

kastades ett öga

står du

kvar




hade käppen vajat en aning

ven ett ögonkast och

ställde käppen åter













silverklykan vilar lättare i handen

behagfullt medhållande





alla vilka ser dem fröjdade sig

fröjdade sig över skönhetens
jämvikt

Inga kommentarer: